Program 2012

BAROKKANSK JUL

MARIA KEOHANE

Onsdag 12/12 kl. 1930:  RIS KIRKE, Oslo (billetter)
Leder og obosolist: ALFREDO BERNARDINI
Sopransolist: MARIA KEOHANE

Barokkanernes juleønske går i oppfyllelse: Vi får besøk av den utrolige italienske barokkoboisten Alfredo Bernardini og den sensasjonelle svenske sopranen Maria Keohane.
Programmet kretser rundt våre store helter fra barokken – Bach, Händel, Vivaldi og den noe yngre musikalske rebellen, Carl Philipp Emanuel, Johann Sebastian Bachs nest eldste sønn.
Maria synger de fineste arier fra J.S. Bachs advents- og julekantater. Barokkanernes konsertmester og fiolinsolist for anledningen, Nic Robinson spiller Vivaldis sjeldne julekonsert «Il Riposo», det blir stormende orkestermusikk av C.P.E. Bach og en farvesprakende suite fra Händels berømte Watermusic.
Så istedet for å se etter Betlehemsstjernen onsdag 12. desember, vend heller ditt blikk mot Ris kirke og kom og opplev våre internasjonale solister på en julekonsert du sent vil glemme.

Alfredo Bernardini

Maria Keohane. (les her)

Nok en gang er Alfredo Bernardini kunstnerisk leder for et konsertprosjekt med Barokkanerne. Bernardini er en av Europas fremste tidligmusikkspesialister og hans barokkobospill er i verdensklasse. Han har spilt i anerkjente tidligmusikkgrupper som Hesperion XX, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I de senere årene har han vært spillende leder for flere av disse gruppene. Bernardini er, sammen med Grazzi-brødrene, grunnlegger av ensemblet Zefiro som han har turnert med i store deler av verden. Bernardini har stått i spissen for en mengde CD-produksjoner med internasjonale utmerkelser, blant annet Vivaldis obokonserter på Astrèe Naìve, som mottok Cannes Classical Award i 1995.

 

Program
Carl Philip Emanuel Bach (1714-1788) - Symfoni i e-moll, Wq 178
Johan Sebastian Bach (1685-1750) – ”Bereitet die Wege” fra kantate 132 (4. søndag i advent) og ”Süßer Trost, mein Jesus kömmt” fra Kantate 151 (3. juledag)
Antonio Lucio Vivaldi (1678-1741) – Fiolinkonsert i E-dur, Il Riposo, Per il Santo Natale, RV 270
Johan Sebastian Bach – ”Flößt, mein Heiland” (Juleoratoriet) og ”Was die Welt” fra Kantate 64 (3. juledag)
Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Water Music, suite in F-dur

BAROKKANERNE 2012

Barokkanere som spiller Barokkansk Jul:
Fløyte: Torun Kirby Torbo og Sigrid Egtvedt
Obo: Alfredo Bernardini og Johan Nicolai Mohn
Fagott: Per Hannisdal
Horn: Steinar Granmo Nilsen og Sissel Morken Gullord
Fiolin 1: Nicholas Robinson, Dagny Bakken, Susanne Schwarz og Niels Aschehoug
Fiolin 2: Renata Kubala, Ingrid Økland, Christiane Eidsten Dahl og Siv Thomassen
Bratsj: Mari Giske og Marja Liisa Sandbakken
Cello: Gunnar Hauge og Eva Maria Sola
Bass: Einar Schøyen
Cembalo og orgel: Christian Kjos

TIDLIGERE KONSERTER:

THE GUY WHO SINGS HIGH

FESTSPILLENE I NORD-NORGE, søndag 24. juni kl. 2100: HARSTAD KULTURHUS
Leder: WALTER REITER, solist: DAVID HANSEN

Opplev barokkoperaens fantastiske verden med David Hansen og Barokkanerne. Kastratene, 1700-tallets musikalske superstjerner, sang så damene dånet og herrenes parykk fikk bakoversveis. Idag, har kontratenorene (med alle kroppsdeler i behold) overtatt reportoaret som de kjønnslemlestede kastratene ble så bejublet for i deres samtid. Men for å hamle opp med de aller heftigste ariene i denne sjangeren kreves en eksepsjonelt utviklet falsettstemme. En slik stemme har David Hansen og i et program spekket med variert musikk av maestroene Händel og Vivaldi viser David oss ytterpunktene av vokalt uttrykk og omfang som er mulig for en herre med skjegg. Mr. Hansen kommer opprinnelig fra Australia, men Amor har med sin list fått ”the guy who sings high” til å slå seg ned i Norge. Davids unike stemme takler ikke bare det tradisjonelle kontratenor-reportoaret i alt-leie, men utkonkurrerer mang en kvinnelig soprankollega på vei mot nye høyder. Dette skal dere nå få høre.

Kveldens program består av pyroteknisk vokal- og instrumentalmusikk av Georg Friedrich Händel og Antonio Lucio Vivaldi. Händel reiste helt til England og importerte italiensk opera og ditto sangere mens Vivaldi var i tillegg til å være komponist og fiolinist operaimpressario og produserte operaer nærmest utenfor sin egen stuedør. Händels musikk har i alle former et snev av opera i seg, som i hans Concerto grosso fra opus 3. Vi presenterer også både kjent og ukjent musikk fra Händels rike operaproduksjon. Antonio Vivaldi har i årtier vært mest kjent for sin instrumentalmusikk og Barokkanerne gir selvsagt en smakebit av den. Hans operamusikk, derimot, har lenge ligget nedstøvet, men opplever nå en velfortjent renessanse på operascener rundt om i verden og i platestudioene til avnytelse i heimen. Barokkanerne og David Hansen vil vise hvorfor.

 

PROGRAM:

Händel: Giulio Cesare (1724, HWV 17) Cesars arie: “Se in fiorito ameno prato”

Vivaldi: Griselda (1735, RV 718) Ottones aries: “Vede orgogliosa l’onda”

Händel: Concerto grosso i F-dur, op. 3 nr. 4 (HWV 315)

Vivaldi: Griselda (1735, RV 728) Ottones arie: “Dopo un’ orrida procella”

Vivaldi: Konsert i C-dur for strykere, (RV 114)

Händel: Arminio (1737, HWV 36) Sigismondos arie: “Quella fiamma”

Händel: Xerxes (1738, HWV 40) Xerxes’ arie: “Ombra mai fu”

Händel: Agrippina (1709, HWV 6) Nerones arie: “Come nube, che fugge dal vento”


De er de største jeg har skrevet, min beskjedenhet tåler ikke at jeg sier mer om den saken. (Carl Phillipp Emanuel Bach i brev til sin forlegger i Leipzig, 30. november 1778.)

DEN HEFTIGE BACH

Søndag 15/4 kl. 1930: MOSS ARENA
Tirsdag 17/4 kl. 1930: OSLO, DEN GAMLE LOGEN
Onsdag 18/4 kl. 1930: HAMAR, HEDEMARKSMUSEETS AULA
Leder og obosolist: ALFREDO BERNARDINI
Cembalosolist: CHRISTIAN KJOS

Under ledelse av den italienske stjerneoboisten Alfredo Bernardini, presenterer Barokkanerne SYMFONIER OG KONSERTER av CARL PHILLIPP EMANUEL BACH, Johann Sebastians berømte sønn og kanskje den mest betydningsfulle komponisten i tiden mellom barokken og wiener-klassisismen. Barokkanerne mønstrer stort ensemble med 23 musikere (se besetning nedenfor) og Oslo-konserten spilles derfor denne gangen i Den Gamle Logen.

Opplysningstiden startet Europas lange ferd bort fra føydalsamfunn med konge- og kirkemakt og Carl Phillipp Emanuel Bach er en spennende målbærer av tidens nye humanistiske impulser. Han redet grunnen for Haydn, Mozart og Beethoven og sistnevnte bekrefter den nære eftertids anseelse av ham ved å omtale ham som ”den store Bach”. DEN HEFTIGE BACH henviser til «Sturm und Drang», som var en tysk romantisk litterær ungdomsbevegelse på slutten av 1700-tallet. Mye av CPE Bachs musikk er skrevet i den såkalt ekspressive stilen, hvor det ble lagt vekt på frihet til å uttrykke følelser, med uvanlige og overraskende melodivendinger, hyppige modulasjoner og uforberedte dissonanser.

KONSERTPROGRAM:
Hamburg symfoni nr. 1 i D-dur
Cembalokonsert i d-moll
Berlin symfoni i e-moll
Obokonsert i Ess-dur


For fjerde gang er Alfredo Bernardini kunstnerisk leder for et konsertprosjekt med Barokkanerne. Bernardini er en av Europas fremste tidligmusikkspesialister og hans barokkobospill er i verdensklasse. Han har spilt i anerkjente tidligmusikkgrupper som Hesperion XX, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I de senere årene har han vært spillende leder for flere av disse gruppene. Bernardini er, sammen med Grazzi-brødrene, grunnlegger av ensemblet Zefiro som han har turnert med i store deler av verden. Bernardini har stått i spissen for en mengde CD-produksjoner med internasjonale utmerkelser, blant annet Vivaldis obokonserter på Astrèe Naìve, som mottok Cannes Classical Award i 1995.

 

Christian Kjos (1980) har vært  Barokkanernes faste cembalist i mer enn 10 år. Han har studert ved Norges Musikkhøgskole samt Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits og spilte med European Union Baroque Orchestra (EUBO) i 2004 og 2006. Han er en svært ettertraktet continuospiller og er bl.a. medlem av Ensemble Meridiana, som har vunnet priser ved flere internasjonale festivaler I løpet av de siste årene. Kjos har tidligere vært solist med Barokkanerne i Bachs Brandenburgerkonsert nr. 5 og Händels konsert i F-dur for orgel og orkester.

 

Barokkanere som spiller Den Heftige Bach:
1. fiolin: Huw Daniel (konsertmester) Dagny Bakken, Karen Waltinsen, Maren Elle, Jørn Halbakken
2. fiolin:
Karolina Radziej, Susanne Schwarz, Ingrid Økland, Christiane Eidsten Dahl
bratsj: Mari Giske, Marja Liisa Sandbakken, Kathrine Skaug
cello: Mime Brinkmann, Gunnar Hauge
bass: Einar Schøyen
cembalo: Christian Kjos
fløyte: Torun Kirby Torbo, Sigrid Egtvedt
obo: Alfredo Bernardini, Johan Nicolai Mohn
fagott: Trond Olaf Larsen
horn: Steinar Granmo Nilsen, Sissel Morken Gullord

Potsdam, Sanssouci: Frederik den store spiller fløyte med Carl Phillipp Emanuel Bach ved cembaloet

VALENTINBAROKK

MonaJulsrud2010_012_red

Mona Julsrud

• Tirsdag 7/2 kl. 1930: Cafebarokk, Cafeteatret i Oslo
• Onsdag 8/2 kl. 1930: Askerkonsertene, Asker kulturhus
Leder: fiolinisten Walter Reiter
Sangsolist: Mona Julsrud

Det er noe i luften i disse dager og Barokkanerne lar seg inspirere til å pleie vår store kjærlighet: barokkmusikk. Vi fremfører en bryllupskantate signert Johann Sebastian Bach, bryllupsmusikk fra 1700-tallets Sverige, i form av Johann Helmich Romans Drottningholmsmusiken og vi lover stormende følelser i Georg Friedrich Händels kantate, «Crudel tiranno Amor». Nylig ble vi truffet av amors pil i møte med musikken til den italienske multikunstneren Giuseppe Valentini.Etter lengre tids avstandsforhold er Barokkanerne glade for endelig å ha vår alles kjære barokkfiolinist, Walter Reiter, tilbake som kunstnerisk leder. Vi føler oss beæret over å kunne annonsere at Norges ledende barokksopran, Mona Julsrud er med oss for å sette ord på følelsene.

PROGRAM:

Giuseppe Valentini: Concerto Quarto, op. 7 (1710)
Georg Friedrich Händel: Crudel tiranno Amor, HWV 97 (1721)
Johan Helmich Roman: Suite fra Drottningholmsmusiken (1744)
Johann Sebastian Bach: Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202 (Bryllupskantate)

Barokkanere som spiller Valentinbarokk:
fiolin: Walter Reiter og Karolina Radziej
bratsj: Mari Giske
cello: Gunnar Hauge
bass: Sonja Sostman
cembalo: Christian Kjos
obo: Jasu Moisio og Johan Nicolai Mohn
blokkfløyte: Johan Nicolai Mohn

Walter Reiter – barokkfiolinist, ledet tidligere bl.a. Les Arts Florissants (William Christie), Hanover Band, Gabrieli Consort and Players og The King’s Consort og jobbet med Ton Koopman, Gustav Leonhardt og John Eliot Gardiner. Han har vært konsertmester for The Sixteen (Harry Christophers) siden 2001 og har ledet andrefiolingruppa i The English Concert i over 20 år. Han driver også en utstrakt undervisningsvirksomhet som Head of Early Music ved Guildhall School of music, professor ved konservatoriet i Haag og gjesteprofessor ved Institute of Superior Arts i Havana, Cuba.

Mona Julsrud er en av Norges ledende konsertsangere og har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og Royal College of Music i London. Hun har et stort repertoar som spenner fra tidlig barokk til samtidsmusikk, og hun er å høre regelmessig på konserter og festivaler i Norge og utenlands.
Mona har samarbeidet med dirigenter som Philippe Herreweghe, Marc Minkowski, Fabio Biondi, Andrew Parrot and Sir David Willcocks, og har turnert i Europa og Japan med Frans Brüggen og hans “Orchestra of the 18th. Century”. Med dem har hun også spilt inn Mozarts Requiem og Bachs Matteuspasjon.
Mona har også spilt inn Händels Messias, kantater av Pepusch, vokalmusikk av Torsten Nilsson og flere verk av Knut Nystedt, bl.a. Apocalypsis Ioannis med Oslo Filharmoniske orkester. Med Fabio Biondi og Stavanger Symfoniorkester har hun gitt ut en kritikerrost innspilling av Handels Jephtha, og med ensemblet Bergen Barokk er hun i gang med innspillinger av samtlige kantater fra Telemanns «Harmonischer Gottes-Dienst», til strålende kritikker i norsk og utenlandsk presse.
Mona er ansatt som førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.V

BAROKKANERNE STØTTES AV:

image_gallery

BERGESENSTIFTELSEN

DE MEYERSKE LEGATER

ANDERS SVEAAS' ALMENNYTTIGE FOND

image002