Il Pianto di Maria avlyst pga Korona

Påskeaften 11. april kl. 1700, Hovedscenen DNO&B
MARIANNE BEATE KIELLAND og BAROKKANERNE ledet av CATHERINE MARTIN

Il Pianto di Maria er satt sammen av noen av barokkens mest gripende musikkverker inspirert av Marias lidelse. Tittelen er hentet fra Giovanni Battista Ferrandinis Il Pianto di Maria – Marias tårer, et verk som man lenge trodde Händel hadde skrevet. Tematikken har inspirert utallige komponister fram til dags dato, og i dette programmet får vi høre pasjonert musikk av kjente komponister som Händel og Vivaldi i blanding med spennende nye bekjentskaper fra barokken – som Giovanni Felice Sances og Francesco Manfredini.

Georg Friedrich Händel (1685 – 1759):
Hec est Regina virginum

Antonio Vivaldi (1678 – 1741):
Suonata a 4 al Santo Sepolcro RV 169 i h-moll

Giovanni Felice Sances (ca 1600 – 1679):
Stabat mater dolorosa

Francesco Manfredini 1684 – 1762):
Sinfonie da Chiesa op 2 nr 10 i e-moll

Giovanni Battista Ferrandini (1710 – 1791):
Il Pianto di Maria

Marianne Beate Kielland er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere. Magasinet Gramophone skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»

Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, og også med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki. Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synsk av Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 30 andre innspillinger samt utstrakt konsertvirksomhet, befestet seg som en bemerkelsesverdig interpretør av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.

Catherine Martin er en av Barokkanernes faste gjesteledere og er også en av Englands mest brukte konsertmestere. I tillegg til å være fast konsertmester for Gabrieli Consort and Players ledet av Paul McCreesh og Christian Curnyn’s Early Opera Company, er hun hyppig engasjert som solist og har flere CD-innspillinger bak seg, blant annet som solist med Gabrieli Players på Deutsche Grammophon og med Ensemble Galant på EMI. Hun spiller også viola d’amore og er professor i både fiolin og viola d’amore ved Royal College of Music i London.