Program 2014

JUBILEUM FOR CPE BACH MED BERNARDINI!

• Onsdag 21. mai kl. 1930, RINGVE MUSEUM I TRONDHJEM (billetter)

Leder og obosolist: ALFREDO BERNARDINI
Cembalosolist: CHRISTIAN KJOS
Fiolinsolist: HUW DANIEL
Fløytesolist: TORUN KIRBY TORBO  

Etter nesten tretti år som underbetalt cembalist ved Fredrik den stores hoff i Berlin fikk CPE Bach tillatelse av kongen til å ta stillingen som musikkdirektør i Hamburg, en stilling som CPE overtok etter sin åndelige og musikalske gudfar Georg Philipp Telemann. Kveldens program kretser om musikklivet i Hamburg, med et tidsspenn på rundt femti år, fra CPEs storslagne Hamburg-symfoni i D-dur fra 1770- årene til Telemanns humoristiske orkestersuite fra 1720, kalt Børsen. Barokkanerne, under ledelse av den internasjonalt anerkjente barokkoboisten Alfredo Bernardini, feirer at det er 300-år siden CPE ble født og blåser liv i musikk som ikke så ofte blir spilt på våre breddegrader. Det blir i tillegg musikk fra CPEs tid ved hoffet i Berlin – en symfoni og en cembalokonsert med den unge norske cembalisten Christian Kjos samt Telemanns slående obokonsert i c-moll der italieneren Bernardini må hente fram polakken i seg. Den norske traversfløytisten Torun Kirby Torbo og kveldens konsertmester, waliseren Huw Daniel brillierer i Telemanns dobbelkonsert i e-moll.

_CMH6036_high_res - versjon 2
Alfredo Bernardini

PROGRAM:

Carl Phillip Emanuel Bach:
Konsert i d-moll for cembalo og strykere WQ 17
Symfoni i e-moll, WQ 178 (se på YouTube)
Symfoni i D-dur, WQ 183/1

Georg Phillip Telemann:
Suite i B-dur «La Bourse» for 2 oboer, fagott, strykere og bc, TWV 55:B11
Konsert i c-moll for obo, strykere og bc, TWV 51:c2 (se på YouTube)
Konsert i e-moll for fløyte, fiolin, strykere og bc. TWV 52:e1

Barokkanerne består denne gang av:
fiolin: Huw Daniel, Kristin Deeken, Karen Walthinsen-Zeppezauer, Astrid Kirschner, Karolina Radziej,  Susanne Schwarz, Ingrid Økland
bratsj: Mari Giske, Benedicte Royer cello: Mime Brinkmann, Gunnar Hauge
kontrabass: Einar Schøyen
cembalo: Christian Kjos
fløyte: Torun Kirby Torbo, Sigrid Egtvedt
obo: Alfredo Bernardini, Johan Nicolai Mohn
fagott: Trond Olaf Larsen
horn: Steinar Granmo Nilsen, Sissel Morken Gullord

CELLOFAN

Søndag 9/02 kl. 1900: ARENA i Moss Mandag  10/02 kl. 1930 : CAFETEATRET i Oslo (forhåndssalg billetter)

Kunstnerisk leder og cellosolist  KRISTIN VON DER GOLTZ

vondergoltz_01 - versjon 2

Kristin von der Goltz

For første gang ledes Barokkanerne ”fra bunnen” av den tysk-norske cellisten Kristin von der Goltz. Hun har tilbrakt alle sine somre på familiens landsted på Tjøme. Til hverdags er hun en cellist i verdensklasse som har spilt med orkestre som Freiburg Barokkorkester og London Philharmonic Orchestra.  I 2007 debuterte hun som solist i Carnegie Hall i New York og nå, i 2014, på Cafeteatret i Oslo! Kristin får virkelig boltret seg i konsertens hovedverk, cellokonsert i A-dur av 300-årsjubilanten Carl Philipp Emanuel Bach – en konsert i beste Sturm und Drang-stil. På programmet står en annen stor konsert, Georg Muffats alvors- og lystbefengte concerto grosso Delirium amoris. Antonio Vivaldi komponerte rundt femhundre konserter for strykere. Kristin har valgt ut én av sine favoritter – det hele er pent innpakket i smittende humør og Barokkanernes friske spillestil. Georg Muffat Delirium amoris fra samlingen Auserleserne mit Ernst und Lust gemengte Instrumental-Musik 1701 Georg Muffat var mer på reisefot enn flere av sine samtidige. Han var født i Alsace og dro som tenåring til Paris hvor han antakelig studerte (med) den store Lully i seks år. Han tilbrakte en tid i Roma hvor han studerte med Pasquali og fikk noen av sine egne concerti grossi spilt i Corellis hus, en musiker han var stor fan av. I samlingen, utgitt i 1701 bruker Muffat noe materiale fra samlingen Armonico Tributo, utgitt i Salzburg i 1680, men påbegynt i Roma, og han gir stykkene navn som dette: ”kjærlighetsdelirium”. Denne konserten er en concerto grosso, som kjennetegnes ved at en liten gruppe musikere bestående av to fioliner og cello spiller mot resten av orkesteret. Muffat hadde stillinger i Wien, Praha, Salzburg før han endte opp som kapellmester i Passau. Antonio Vivaldi Konsert i g-moll for strykere RV 531 Vivaldis mange strykekonserter ble skrevet for de unge piker ved Ospedale della Pietá som Vivaldi underviste. Institusjonens orkester hadde et godt rykte som spredte seg over hele Europa og lokket mange tilreisende tilhørere til seg. Han skrev rundt femhunder slike konserter, noe som fikk Stravinskij til å uttale at han skrev samme konsert femhundre ganger. Det er ikke vi i Barokkanerne enige i – vi er fan av Vivaldi. CPE Bach Cellokonsert i A-dur Wq 172 I år er det trehundre år siden Carl Philipp Emanuel Bach ble født. Han klarte å stake ut en ny musikalsk kurs som var helt annerledes enn den til hans berømte far, Johann Sebastian. Den følsomme stil, eller Strum und Drang, blir CPEs stil kalt og ble dyrket ved hoffet i Berlin der CPE var cembalist i nesten tretti år og som han tok med seg til Hamburg da han tok over jobben til sin salige gudfar, Georg Philipp Telemann. Cellokonserten som kveldens kunstneriske leder har valgt seg, var nok en av CPEs egne favoritter. Han var en berømt cembalovirtuos og improvisator og omarbeidet denne konserten til en fløytekonsert og til en cembalokonsert, den sistnevnte slik at han kunne spille den selv. Da Haydn, Mozart og Beethoven snakket om den store Bach, var det CPE de mente, og ikke J.S. Barokkanerne er fan av dem begge og ikke minst av kveldens solist og kunstneriske leder. Barokkanerne består denne gang av øvrige musikere: fiolin: Huw Daniel, Jørn Halbakken, Ingeborg Fimreite, Niels Aschehoug, Susanne Schwarz, Ingrid Økland bratsj: Mari Giske, Benedicte Royer cello:  Gunnar Hauge kontrabass: Einar Schøyen cembalo: Christian Kjos

BAROKKANERNE STØTTES AV:

BERGESENSTIFTELSEN

DE MEYERSKE LEGATER

image_gallery