Program 2011

VINTER I VENEZIA

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch

• Søndag 27/11 kl. 1930: Quality Hotel Klubben i Tønsberg
• Tirsdag 29/11 kl. 1930: Cafebarokk, Cafeteatret i Oslo
Leder og solist: fiolinisten Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch Blokkfløytesolist: Alexandra Opsahl
Konferansier og forteller: Halfdan Bleken

Vivaldi er i dag Venezias store sønn, men i musikkhistorien er han kun en av mange legendariske komponister som hadde sitt virke i denne spennende byen. Disse har vi lyst til å vie vår oppmerksomhet. Vivaldi er selvfølgelig med, men vi graver oss stadig dypere ned i lagene av Venezias musikalske historie, i musikk av Albinoni, Marini, Castello, Cavalli, Gabrieli m.fl. Vi er så heldige å ha med oss den finske barokkfiolinisten, Sirkka-Liisa Kaakinen som musikalsk leder og Alexandra Opsahl som blokkfløytesolist og zinkenist. Nå har du den sjeldne muligheten til å høre zinkens himmelske klang og lekende virtuositet. Med oss har vi også et stjernelag av barokktrombonister med nordmannen Ole Kristian Andersen i spissen. NRKs Halfdan Bleken vil fortelle om 16 og 1700-tallets Venezia, presentere musikken, komponistene, våre utøvere og kveldens svært rikholdige instrumentarium.

Alexandra Opsahl

PROGRAM:
Antonio Vivaldi: Konsert i a-moll for pikkoloblokkfløyte RV 445
Tomaso Albinoni: Sonate 6 i g-moll a 5  Op. 2/11
Biagio Marini: Sonata in eco con tre violini
Dario Castello: Sonata XIII, libro secondo
Francesco Cavalli: Canzona a 6
Giovanni Gabrieli: Canzon XII a 8
Giovanni Gabrieli: Canzon Noni Toni a 8
Gioseffo Guami: Sonata XXVI a 8
Pietro Lappi: ‘La Negrona’ a 8

Barokkanere som spiller Vinter i Venezia:
fiolin: Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Karolina Radziej, Maren Elle
bratsj: Mari Giske
cello: Gunnar Hauge
lutt: Erik Skanke Høsøien
cembalo: Christian Kjos
zinke og blokkfløyte: Alexandra Opsahl
barokktrombone: Wenche Tjentland, Ole-Kristian Andersen, Helene Øverlie

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch har en omfattende internasjonal kunstnerisk aktivitet. Hun har vært en ettertraktet musiker i flere av de viktigste tidligmusikk-ensemblene, for eksempel Brüggens Orchestra of the 18th Century, Amsterdam Baroque Orchestra og Orchèstre des Champs-Elysées. Herreweghe har i mange år hatt henne som konsertmester i orkesteret La Chapelle Royale i Paris og Collegium Vocale i Gent. Kaakinen-Pilch har undervist i barokkfiolin ved Sibelius-Akademiet og vært gjesteprofessor ved kunsthøgskolen i Bremen. I 2005 ble hun utnevnt til professor i tidligmusikk ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Blokkfløytisten og zinkespilleren Alexandra Opsahl studerte blokkfløyte ved The Royal Academy of Music i London, der hun gikk ut med 1st Class Honors i 2004, og studerte zinke ved Schola Cantorum i Basel. Hun bor i Los Angeles og turnerer både i Nord Amerika og Europa som solist, kammermusiker og orkestermusiker. Hun har blant annet spilt med American Bach Soloists, Studio de musique ancienne de Montréal,  Orchestra of the Age of Enlightenment og Amsterdam Baroque Orchestra. Alexandra har vunnet The Hilda Andersen Deane Award 2001, The RAM Early Music Prize 2001 og 2003 og også Moeck Solo Recorder Competition i 2003.

Alexandra er blokkfløytesolist med Barokkanerne på CDen «Bellezza Crudel» fra 2008.

 

OSLO OPERAFESTIVAL: BAROKK’N ROLL

Njål Sparbo
Njål Sparbo

• Tirsdag 25/10 kl. 1900: Jakob kirke
Leder: Catherine Martin (Gabrieli Consort & Players)
Solister: David Hansen, kontratenor
Njål Sparbo, baryton

David Hansen
David Hansen

Barokkanerne vil sammen med David Hansen og Njål Sparbo gi publikum et innblikk i barokkoperaens fantastiske og fantasifulle verden. I et program spekket med variert musikk av maestroene Händel og Vivaldi viser Hansen og Sparbo ytterpunktene av vokalt uttrykk og omfang som er mulig for to herrer med skjegg.  Davids Hansens unike stemme takler ikke bare det tradisjonelle kontratenorreportoaret i alt-leie, men utkonkurrerer mang en kvinnelig soprankollega på vei mot nye høyder. Njål Sparbos flotte og fleksible bassrøst er som skapt for Händel og Vivaldi.

Kveldens program består av himmelsk og infernalsk vokal- og instrumentalmusikk av Georg Friedrich Händel og Antonio Lucio Vivaldi. Händel reiste helt til England med italiensk opera og ditto sangere mens Vivaldi produserte operaer nærmest utenfor sin egen stuedør. Händels musikk har i alle former et snev av opera i seg, som i sin Concerto grosso fra opus 3. og vi presenterer både kjent og ukjent musikk fra Händels rike operaproduksjon. Antonio Vivaldi har i årtier vært mest kjent for sin instrumentalmusikk og Barokkanerne gir smakebiter derifra. Vivaldis operamusikk har lenge ligget nedstøvet, men opplever nå en velfortjent renessanse både på operascener rundt om i verden og i plateindustrien. Barokkanerne vil ved hjelp av kveldens sangere vise hvorfor.

Det er en stor glede å kunne oppleve disse fire; Händel og Vivaldi, Hansen og Sparbo i fri utfoldelse.

Barokkanere som spiller Barokk’n-Roll:
1.fiolin: Catherine Martin, Dagny Bakken, Jørn Halbakken
2.fiolin: Karolina Radziej, Niels Aschehoug, Ingrid Økland
bratsj: Mari Giske og Kathrine Skaug
cello: Gunnar Hauge
bass: Einar Schøyen
lutt: Vegard Lund
cembalo: Christian Kjos
obo: Per Bengtsson og Johan Nicolai Mohn
fagott: Per Hannisdal

 

 

LONDON CALLING

Robert Howarth

• Tirsdag 18/10 kl. 1930: Cafebarokk, Cafeteatret i Oslo
Leder og solist: cembalisten Robert Howarth
Konfransier: Halfdan Bleken

PROGRAM
Maurice Green: Overture number 5 in D major
Daniel Purcell: Ayrs in the Tragedy of the unhappy Penitent
Henry Purcell: Suite from the ‘Fairy Queen’
John Garth: Sonata Op 2/3 in E flat major
Georg Frederick Handel: Concerto Grosso Op 6/11

(Vi innvier nytt cembalo fra Matthias Griewisch, en av vår tids ledende instrumentmakere!)

DSC_0203-totale_web

Barokkanerne retter søkelyset mot Londons yrende musikkliv under Händels levetid. Det var full krig mellom byens ulike operakompanier og disse gjorde alt for å vinne publikumets gunst. Henry Purcell regnes som den mest betydelige innenfor det engelske musikkteatret, men han hadde også en komponerende lillebror. Det blir altså en unik mulighet til å få høre teatermusikk av brødrene Purcell. Kveldens musikalske leder, den engelske cembalisten Robert Howarth, lar cembaloen klinge solistisk i kammermusikk av nord-englenderen John Garth. Komponisten som kunne smykke seg med tittelen Master of the King’s Music under Händels glansdager i London var Maurice Green, og av ham spiller vi én av flere herlige overtyrer. Georg Friedrich Händels sett med concerti grossi for strykere ble skrevet da han muligvis brygget på en aldri så liten 40-års krise. Han søkte i alle fall tilbake til ungdommen og brukte motiver han komponerte i Italia da han var tidlig i 20-årene.

Roberth Howarth er en av Storbritannias mest aktive cembalister og tidligmusikkutøvere. Ved siden av å spille med The Orchestra of the Age of Enlightenment har han vært engasjert ved bl.a. Bayerische Staatsoper, Welsh National Opera, Hamburgische Staatsoper, Salzburg Festival, Glyndebourne og Maggio Musicale Fiorentino. Han er også kunstnerisk  gjesteleder for The Avison Ensemble, assisterende kunstnerisk leder for English Voices og debuterer i sesongen 2011/12 som  leder ved  Opera North med Händels «Julius Cæsar»

Barokkanere som spiller London Calling:
fiolin: Oliver Webber, Dagny Bakken, Ingeborg Fimreite, Karolina Radziej, Jørn Halbakken, Siv Thomassen
bratsj : Mari Giske, Maren Elle
cello: Gunnar Hauge
bass: Einar Schøyen

Takk til Ingeborg Christophersen, som låner oss sitt flunkende nye instrument!
For mer informasjon om instrumentmaker Matthias Griewisch, klikk her

 

BRANDENBURGERMENY – KIRKBY

C_67_article_2049880_body_articleblock_0_bodyimage
Elisabeth Kenny

Leder: luttenisten Elisabeth Kenny

Sangsolist: Dame Emma Kirkby

• Søndag 1/5 kl. 1900: Arena scene i Moss
• Mandag 2/5
kl. 1930: Hedmarksmuseets aula,
Musikkens venner Hamar og omegn
• Tirsdag 3/5
kl. 1930: Cafebarokk, Cafeteatret i Oslo
• Onsdag 4/5
kl. 2000: Resonans, Gjøvik

EmmaKirkby kopi
Emma Kirkby

PROGRAM
Johann Sebastian Bach:
Brandenburgerkonsert nr.6 i B-dur, BWV 1051
Forøvrig fremføres musikk av:
John Dowland,
Thomas Campion,
Giovanni Goprario
Johann Rosenmüller, Louis Grabu og Heinrich Ignaz Franz Biber

Det er ikke umulig at John Dowland, Christian kvarts hoff-luttenist, besøkte 1600-tallets Christiania. Det gikk vi vel samtlige glipp av, men nå byr muligheten seg til å høre noe av hans tåredryppende musikk under ledelse av hans nåtidige lutt-kollega, Elizabeth Kenny. Hun har også med seg dronningen av barokksang, Dame Emma Kirkby, i et spennende program med musikk fra engelske maskespill, sensuell sentraleuropeisk kirkemusikk av bl.a. fiolinvirtuosen Heinrich Ignaz Franz von Biber og ikke minst, Johann Sebastian Bachs sjette og siste Brandenburgerkonsert. Vi skuer tilbake i sesongens siste konsert og byr på mystisk sus fra bratsjer og gamber, samt klimprende brus fra teorber og lutter – i hopetall.

Den legendariske, britiske sopranen Dame Emma Kirkby, debuterte i London i 1974 og fra første stund ble publikum verden over fengslet av hennes lysende, klare, virtuose stemme. Hun har vært en av tidligmusikkens aller viktigste ambassadører og er ikke minst kjent for sine utallige innspillinger med bl.a. ensemblene The Consort of Musicke, Academy of Ancient Music, London Baroque samt hennes duopartner gjennom mange år, luttenisten Anthony Rooly. I 2000 mottok Emma Kirkby «Order of the British Empire, og i 2007 ble hun tildelt tittelen «Dame Commander of the Order of the British Empire».

Elizabeth Kenny er en av Europas ledende luttenister med et repertoar fra tidlig renessanse til 1700-tallet. Hennes spesialfelt er musikken fra 1550-1650. Og med utallige resital-programmer i tett samarbeid med ledende sangere som Paul Agnew, Mark Padmore og James Bowman, og et treårs forskningsprosjekt ved universitetet i Southampton, er hun nå en av Europas fremste spesialister på dette repertoaret. Hun er fast medlem av continuogruppa til Orchestra of the Age of Enlightenment, og spiller i tillegg regelmessig med Les Arts Florissants, Concordia og L’Ensemble Orlando Gibbons. Hun foreleser og leder mesterklasser ved en rekke europeiske musikkhøgskoler og er leder for tidligmusikkavdelingen ved universitet i Southampton. Kenny har en rekke innspillinger bak seg og kom i fjor ut med en CD med musikk for solo lutt kalt ”Flying Horse”.

Både Emma Kirkby og Elisabeth Kenny gjester Barokkanerne for første gang.

BAROKKANERNE består denne gangen av:
fiolin: Karen Walthinsen Zeppezauer
bratsj: Mari Giske og Karen Walthinsen Zeppezauer
gambe: Lucia Krommer og Henrikke Gjermundsen Rynning
cello: Gunnar Hauge
lutt & theorbe: Erik Skanke Høsøien og Vegard Lund
cembalo: Christian Kjos

 

 

BRANDENBURGERMENY – PODGER

 

Rachel+Podger+m_cover
Rachel Podger

Leder og solist: Rachel Podger
Cembalosolist: Christian Kjos
Fløytesolist: Torun Kirby Torbo

• Søndag 6/2 kl. 1900: ARENA i Moss
• Tirsdag 8/2 kl. 1930: CAFETEATRET i Oslo
• Onsdag 9/2 kl. 1900: DRAMMENS TEATER

Johann Sebastian Bach:
Brandenburgerkonsert nr.5 i D-dur, BWV 1050
Fiolinkonsert i g-moll, BWV 1056
Georg Phillipp Telemann:
Ouverture i B-dur fra «Tafelmusik»

Telemanns store samling ”Tafelmusik” som betyr, ja nettopp, taffelmusikk, kan sammenlignes i betydning med Bachs Brandenburgkonserter. Mens Bachs konserter ble tilegnet greven av Brandenburg og kun overlevert i ett eksemplar, så ble Telemanns ”Tafelmusik” trykt og spredt utover Europa til over to hundre subskribenter, deriblant Händel i London og Blavet i Paris. Overtyren vi spiller er full av Telemanns humor med satser som blant annet beskriver flørt, moro og lyden av postvognen som nærmer seg.

De fleste av Bachs cembalokonserter har nok hatt en tvillingkonsert i en annen drakt. Et eksempel på dette er Bachs fiolinkonsert i g-moll basert på cembalokonserten i f-moll. Med noen ytterst få justeringer av Podger selv, så har den blitt en fullblods fiolinkonsert med en særdeles smektende andresats som vi også finner igjen i en av Bachs kantater.

Resirkuleringsmesteren Bach sies å ha skrevet verdens første cembalokonsert med sin Brandenburgkonsert nr. 5. Riktignok er den besatt med en solofløyte og en solofiolin, men det er cembaloen som stikker av med raskeste notene i datidens heftigste kadens og er dermed en favorittkonsert blandt cembalister.

Barokkanerne h-moll med Grex 2010 - 93 kopi
Torun Kirby Torbo

Rachel Podger, en av Europas fremste barokkfiolinister, har tidligere vært leder av English Concert, Gabrieli Consort, The Palladian Ensemble og Florilegium. Nå er hun fast gjesteleder for Orchestra of the Age of Enlightenment. I tillegg har hun en aktiv karrière som solist og kammermusiker over hele Europa og har utallige plateinnspillinger på samvittigheten. Hun er professor i barokkfiolin ved Guildhall School of Music & Drama og Royal Welsh College of Music & Drama og underviser jevnlig ved Hochschule in Bremen. I 2006 grunnla hun Mozart Music Fund til støtte for unge musikere i Wales, der hun også har sin egen festival og legger ned mye arbeid for det lokale musikkliv. Podger gjester Barokkanerne for første gang.

Barokkanere som spiller Brandenburgermeny – Podger:

Barokkanerne BB2 med Alfredo 2010 - 35
Christian Kjos

fiolin: Rachel Podger, Dagny Bakken, Renata Kubala, Maren Elle, Karolina Radziej, Susanne Schwarz
bratsj : Mari Giske, Marja Liisa Sandbakken
cello: Gunnar Hauge
bass: Einar Schøyen
cembalo: Christian Kjos
obo: Jasu Moisio, Johan Nicolai Mohn
fagott: Trond Olaf Larsen

 

 

BRANDENBURGERMENY 3 x 3:

Barokkanerne: Lettere arrangert kopi
Kati Debretzeni

• Søndag 9/1 kl. 1900: ARENA i Moss
Mandag 10/1 kl. 1900: DRAMMENS TEATER
• Tirsdag 11/1 kl. 1930: CAFETEATRET i Oslo

Johann Sebastian Bach:
Brandenburgerkonsert nr.3 i G-dur, BWV 1048
Brandenburgerkonsert nr. 4 i G-dur, BWV 1049
Antonio Vivaldi:
Konsert for to celli og strykere i g-moll, RV 531
Francesco Geminiani:
Concerto Grosso i e-moll, nr. 3 op 3

101124FSF056_2
Johan Nicolai Mohn
101124FSF011_2
Gunnar Hauge

Med Barokkanernes faste kunstneriske gjesteleder, barokkfiolinisten Kati Debretzeni i spissen, kan vi love en heftig konsert. Debretzeni er konsertmester i Sir John Eliot Gardiners English Baroque Soloists, som i 2009 har spilt inn alle Bachs Brandenburgkonserter på CD med Debretzeni som leder. (Monteverdi productions) Hun er også en aktiv solist og kammermusiker, blant annet i ensemblet Ricordo som gjør seg bemerket med å spille all musikk utenat. Debretzeni er også en fremragende pedagog med fast stilling ved konservatoriet i Den Haag og med seminarvirksomhet over hele Europa.

Barokkanere som spiller Brandenburgermeny 3:
blokkfløyte: Kate Hearne og Johan Nicolai Mohn
fiolin: Ingeborg Fimreite, Maren Elle, Karolina Radziej,
Niels Aschehoug, Ingrid Økland
bratsj : Mari Giske, Marja Liisa Sandbakken, Maren Elle
cello: Gunnar Hauge (solo 1), Lucia Krommer (solo 2),
Kate Hearne
bass: Einar Schøyen
cembalo: Christian Kjos

 

 

 

BAROKKANERNE STØTTES AV:

BERGESENSTIFTELSEN

image_gallery