Program 2015 – 16

RECORDARE VENEZIA


Torsdag 26. mai kl. 1930, NESODDEN KIRKE  BILLETTER
blokkfløytesolist: INGEBORG CHRISTOPHERSEN

Det blir Veneziansk fest og moro i Nesodden kirke. Vivaldi står i sentrum, med hans kvitrende stillitskonsert «Il Gardellino» og fyrverkeriet av en flautinokonsert i C-dur (ikke den aller mest kjente, men den med mest rock’n roll). I tillegg får vi høre fengende musikk av andre venezianske komponister fra sen renessanse og gjennom 1600-tallet, nemlig Bassano, Castello, Marini, Uccellini, Legrenzi og Galuppi. Programmet spilles inn  for LAWO Classics i dagene etter konserten. Se opp for ny CD på nyåret!

Ingeborg Christophersen 1

Ingeborg Christophersen

Ingeborg Christophersen (f. 1985) mottok Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris ”Årets Musiker” i 2003 og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. Høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. I 2012 ble Ingeborg tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere. I 2009 spilte hun en sentral rolle som seg selv, både som musiker og skuespiller, i ”Salong” på Nationaltheatret, en forestilling som ble Heddapris-nominert til “Årets beste forestilling”. I 2006 deltok Ingeborg med stor suksess i Kjempesjansen på NRK1. Ingeborg har hatt prosjekter med Rikskonsertene både i Norge og Bangladesh. Med Trondheim Barokk har hun holdt konserter og mesterklasser i Paraguay. Ingeborg har vært solist med orkestre som Norsk Barokkorkester, Operaorkesteret, Ukrainas nasjonale symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret. Hun har mastergrader både som blokkfløytist og cembalist etter studier ved Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole og Conservatorium van Amsterdam. Ingeborg har skrevet masteravhandlinger om ornamentikk i fransk cembalomusikk, J. S. Bachs klavermusikk og om improvisasjonstradisjonen for melodiinstrumenter i 1500-tallets Venezia. Ved Conservatorium van Amsterdam fordypet hun seg også i samtidsmusikk og lærte avanserte rytmesystemer fra den sør-indiske klassiske musikktradisjonen. Ingeborg har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella.

Øvrige barokkanere som er med:

1. fiolin – Huw Daniel
2. fiolin – Jesenka Balic Zunic
bratsj – Mari Giske
cello –  Gunnar Hauge
lutt – Jadran Duncumb
cembalo og orgel – Christian Kjos

BACH • SOLOKANTATER

Onsdag 11. mai kl. 1930,  MOSS KIRKE
Torsdag 12. mai kl. 1900, SVENSKA MARGARETAKYRKAN i OSLO
Fredag 13. mai kl. 1900:  BURGHAUSEN – Aula des KuMax
Lørdag 14. mai kl. 1600: Tage Alter Musik – REGENSBURG
mezzosopran: MARIANNE BEATE KIELLAND

musikalsk leder/obosolist: ALFREDO BERNARDINI

 

Med stort ensemble og Norges beste mezzosopran, Marianne Beate Kielland fremfører Barokkanerne to av Johann Sebastian Bachs overjordisk vakre solokantater Geist und Seele wird verwirret – BWV 35 og Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust – BWV 170 i tillegg til Obokonsert i c-moll – TWV 51:c1 og Orkesterovertyre i B-dur – TWV 55:B10 av Georg Philipp Telemann

Untitled

Marianne Beate Kielland

Kunstnerisk leder og solist: Alfredo Bernardini – barokkoboens ridder!

Johann Sebastian Bach tok 1700-tallets kirkemusikk til uante høyder og kantateårgangene fortsetter å fascinere stadig nye lyttere på tvers av religiøs tro og tvil. Både kantate 35 og 170 er skrevet i 1726 –  hans 4. sesong som thomaskantor i Leipzig, og man aner at Johann Sebastian må ha hatt en betydelig altsanger for hånden. BWV 35 – solokantate javel, men hvem er egentlig solist? Sangeren innhylles i en vev av oboer og strykere, med et konserterende orgel som til stadighet tar føringen. Til forskjell fra sin gode venn og kollega Johann Sebastian, dyrket den populære Georg Philipp entydighet gjennom en svært økonomisk omgang med musikalske virkemidler. Både orkestersuiten i B-dur og obokonserten i c-moll er ypperlige eksempler på underholdningsmusikk fra senbarokkens øverste hylle, og særlig obokonserten har folkemusikalske elementer som vitner om Telemanns store fascinasjon for polsk og mährisk musikk «i sin fulle barbariske skjønnhet».

Untitled

Alfredo Bernardini

Barokkoboisten Alfredo Bernardini er en av Europas fremste barokkspesialister. Han har spilt med de mest anerkjente tidligmusikkgruppene, som Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburger Barockorchester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester, også som spillende leder for flere av disse gruppene. Bernardini er grunnlegger av ensemblet Zefiro, som han har turnert med i store deler av verden. Fra og med høsten 2015 er Bernardini ansatt som professor ved den nystartede tidligmusikkavdelingen ved Mozarteum i Salzburg.

Marianne Beate Kielland (mezzosopran) har studert ved Norges musikkhøgskole og har etablert som en av Skandinavias fremste sangere. Hun opptrer jevnlig på konsertscener i Europa og Japan med dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, René Jacobs, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Masaaki Suzuki og Jos van Immerseel. Kielland har gjort mer enn 40 plateinnspillinger, og ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synsk av Olav Anton Thommessen.

Untitled

Christian Kjos

Christian Kjos er Barokkanernes faste cembalist. Etter studier med Knut Johannessen ved Norges Musikkhøgskole tok han diplomstudiet ved Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits med Jesper Christensen som lærer i cembalospill og historisk orientert generalbass. I 2004 deltok Kjos, som første nordmann noensinne i the European Union Baroque Orchestra (EUBO) og har siden markert seg som en av landets mest aktive continuospillere. Han er medlem av kvintetten Ensemble Meridiana som har vunnet førstepris ved den internasjonale Telemannkonkurransen i Magdeburg 2007, York tidligmusikk-konkurranse i 2009 og Göttingen Handel-konkurranse i 2011. Kjos er nå PHD-stipendiat ved Norges Musikkhøgskole.

De som er med:

Leder og obosolist – Alfredo Bernardini
Mezzosopran – Marianne Beate Kielland

1. fiolin – Huw Daniel, Karolina Radziej, Ingrid Økland,
2. fiolin – Dagny Bakken, Susanne Schwarz, Astrid Kirschner
bratsj – Mari Giske, Marja Liisa Sandbakken
cello – Mime Brinkmann og Gunnar Hauge
violone – Einar Schøyen
obo – Anna Starr, Johan Nicolai Mohn
fagott – Per Hannisdal
cembalo og orgel – Christian Kjos

TELEMANN og BACH BEGRAVELSESKANTATER

OSLO INTERNASJONALE KIRKEMUSIKKFESTIVAL BILLETTER
Lørdag 12. mars kl. 2000,  SVENSKA MARGARETAKYRKAN

musikalsk leder/barokkobosolist: ALFREDO BERNARDINI
sangere: TONE WIK, MARIANNE BEATE KIELLAND, ANDERS J. DAHLIN, HALVOR FESTERVOLL MELIEN

Innledning ved cembalist Christian Kjos

Vakre begravelseskantater fra barokkmestere
I forbindelse med Kirkemusikkfestivalens fordypning i kantaten, vil Barokkanerne ledet av den berømte barokkoboisten Alfredo Bernardini fremføre G. P. Telemanns begravelseskantate Du, aber, Daniel, TVW 4:17 og J. S. Bachs begravelseskantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106, også kjent som Actus Tragicus. Bachs begravelseskantate ble etter all sannsynlighet skrevet til hans onkels begravelse i 1707 da den unge Bach var organist i Mühlhausen. Det er ukjent til hvem Telemanns sørgekantate er skrevet, men den kan ha blitt komponert da Telemann arbeidet i Eisenach, Bachs fødeby. Begge verkene er, til tross for komponistenes unge alder, hovedverker innen sjangeren. Til tross for at disse kantatene er skrevet nesten samtidig, er de ulike i stil: Telemann er mer moderne i formen med arier og resitativer, mens Bach bygger videre på eldre kantatetradisjoner. Det som forener kantatene, bortsett fra det tekstlige innholdet om lengsel og håp om evig ro, er den originale instrumentasjonen med blokkfløyter og gamber. Blokkfløyter og gamber ble i barokken ofte brukt til begravelsesmusikk på grunn av den dempede klangen de produserer. På samme konsert fremføres også Telemanns kvartett i g-moll for obo, fiolin, gambe og continuo. Konserten er den første i en serie konserter i årene fremover hvor vi ser nærmere på Telemann og hans store musikalske testament.

fiolin – Sophie Gent
blokkfløyte – Johan Nicolai Mohn, Ingeborg Christophersen
viola da gamba – Jonathan Manson, Kristine Rustad
cello – Gunnar Hauge
cembalo og orgel – Christian Kjos

JOMFRU MARIA – JESU MOR OG HIMMELDRONNING

ET LYSBILDEKONSERTFOREDRAG

Søndag 24. januar kl. 1500,  NASJONALGALLERIET BILLETTER
foredragsholder, seniorkurator FRITHJOF BRINGAGER

musikalsk leder/blokkfløyter/zinke: ALEXANDRA OPSAHL
sopransolist: TONE BRAATEN

dulcian: TROND OLAF LARSEN

lutt: VEGARD LUND
blokkfløyter: CAROLINE EIDSTEN-DAHL og JOHAN NICOLAI MOHN

Det tyske renessansegeniet Albrecht Dürer (1472 – 1528) var sin tids mest berømte billedkunstner, særlig på grunn av sin nyskapende grafikk. Hans sort/hvitt raderinger og tresnitt ble trykket, spredt, kopiert og forfalsket både nord og syd for Alpene. Ikke minst hans mange tresnitt med motiv fra Marias liv ble verdsatt og beundret. Mange komponister skrev også musikk til Marias ære. I tiden like før reformasjonen ble hun et viktig og samlende symbol på fromhet, ydmykhet, skjønnhet og menneskelighet. Hennes empati og omsorg var uten grenser. Dürers vakre og detaljrike Mariabilder er utgangspunktet for denne lysbildekonserten, hvor musikk fra tiden både vil være klangbunn og utdype sammenhengen mellom tone, tekst og bilde.

Fjorten og femtenhundretallet representerer virkelig tidligmusikk i et barokkansk perspektiv. Komponister som Dufay, Josquin de Prez, Tromboncino, Willaert og Isaac befinner seg et par århundre før barokken, men flere av Barokkanernes musikere har lang erfaring som utøvere av både renessanse og middelaldermusikk.  En kammergruppe fra ensemblet ser frem til å samarbeide med den Los Angeles-baserte zinke- og blokkfløytevirtuosen Alexandra Opsahl samt sopranen Tone Braaten fra Nordic Voices. Sang, zinke, blokkfløyter, dulcian (renessansefagott) og lutt skal klinge i samspill med Albrecht Dürers Maria-motiver  – presentert av Nasjonalmuseets seniorkurator Frithjof Bringager.

Konserten er en fortsettelse av et samarbeid mellom Nasjonalgalleriet og Barokkanerne, som i løpet av 2014 – 2015 har rommet «Barokke kontraster» samt «XO – Rembrandt møter Bach».

BAROKKANSK JUL

Tirsdag 8. desember kl. 1930,  GAMLE AKER KIRKE
leder: ANDREW LAWRENCE-KING
sopraner: TONE BRAATEN og TONE WIK
tenor/kontratenor: ALGIRDAS BAGDONAVICIUS
tenor: MAGNUS STAVELAND

bass: HALVOR FESTERVOLL MELIEN

MAGNIFICAT, musikk av Heinrich Schütz, Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli, Claudio Monteverdi

I år innbyr Barokkanerne til julekonsert i Gamle Aker kirke. Orkestret ledes denne gangen av Andrew Lawrence-King fra «The Harp Consort» som er en internasjonalt anerkjent spesialist, forsker og utøver innen tidligmusikk. Med seg har han barokkharpen og musikk av Heinrich Schütz som var Tysklands viktigste komponist før Johann Sebastian Bach. Barokkanerne består denne gangen av et solistensemble av sangere, barokktromboner, sinker, lutt og orgel i tillegg til strykere.

Heinrich Schütz (1585-1672) skrev mange fine verker, men alle problemene som 30-årskrigen og pesten på 1600-tallet medførte, gjorde at oppdragsgiverne hans ikke kunne bestille et optimalt og stort anlagt verk, hvor det ikke ble spart på noen ingredienser. Andrew Lawrence-king har denne gangen samlet noen av de beste verkene til Schütz som omhandler Julehistorien ispedd instrumentalstykker av Giovanni Gabrielli og Claudio Monteverdi som var lærerne til Schütz i Venezia. Dette ultimate «verket» med engler og hyrder, Kong David og den hellige Maria, får du nå servert av Barokkanerne i Oslos flotteste akustikk. Velkommen!


 

UNGBAROKK • BAROKKANSK FLØRT

• Søndag 8. november kl. 1400,  RIDEHUSET SCENE, AKERSHUS FESTNING
leder: WALTER REITER
barokkdans: ELIZABETH SVARSTAD

BLOKKFLØYTISTENE ST. SUNNIVA
BARRATT DUES JUNIORENSEMBLE

BLOKKFLØYTISTENE URANIENBORG

STUDENTER FRA NORGES MUSIKKHØGSKOLE

Billett salg ved inngangen: voksne kr. 150,- barn/studenter gratis adgang

Tidligmusikk er så godt som fraværende innenfor den klassiske musikkopplæringen for barn og unge. Dette ønsker vi å bøte på. For fjerde sesong på rad gjør vi UngBarokk, hvor klassisk musikkutøvende ungdom øver og konserter med Barokkanerne, i år som i fjor under ledelse av den britiske barokkfiolinisten Walter Reiter.

BAROKKANSK FLØRT: I år forsøker vi blant annet å få ungdommen til å dykke ned i 16- og 1700-tallets aristokratiske Europa, med utgangspunkt i hoffdansens krav til raffinement og eleganse. Nettopp gjennom å oppleve trinnene i datidens «hot og swing», prøve ut gestene, kroppsholdningen samt få innblikk i de sosiale spillereglene, kan elevene få tilført noe vesentlig om hva branle, gaillarde, pavane, gavotte og gigue egentlig handler om.

Barokkdanseren Elizabeth Svarstad veileder oss. Alle elever skal vekselsvis spille og danse og det blir også solistinnslag med Elizabeth i front

Walter Reiter – barokkfiolinist, ledet tidligere bl.a. Les Arts Florissants (William Christie), Hanover Band, Gabrieli Consort and Players og The King’s Consort og jobbet med Ton Koopman, Gustav Leonhardt og John Eliot Gardiner. Han har vært konsertmester for The Sixteen (Harry Christophers) siden 2001 og har ledet andrefiolingruppa i The English Concert i over 20 år. Han driver også en utstrakt undervisningsvirksomhet som Head of Early Music ved Guildhall School of music, professor ved konservatoriet i Haag og gjesteprofessor ved Institute of Superior Arts i Havana, Cuba.

Elizabeth Svarstad er utdannet danser og pedagog fra Den Norske Balletthøgskole, har Nordisk Mastergrad i Dans fra NTNU og har studert barokkdans hos Mary Collins, England og Thomas Baird, USA. Elizabeth arbeider som frilans danser og er timelærer i stilhistoriske danser ved bl.a. Kunsthøgskolen i Oslo, Norges Musikkhøgskole, Den Norske Balletthøgskole og NTNU. Hun har mottatt Statens Kunstnerstipend, Sleipnir reisestipend og stipend fra Etterutdanning for Kunstnere.




LIV • DØD • KJÆRLIGHET

• Tirsdag 27. oktober kl. 2000, MOSS – ARENA
• Onsdag 28. oktober kl. 2000, JESSHEIM – HERREDSHUSET
• Lørdag 31. oktober kl. 1800, OSLO OPERAFESTIVAL – UNIVERSITETETS AULA

David Hansen – kontratenor
Mark Bennett – trompet
Torun Kirby Torbo – fløyte
Leder og fiolinsolist: Kati Debretzeni

Barokkanerne, DNV i Logen - 05 - versjon 2

David Hansen og Barokkanerne, Gamle Logen 2010

En alternativ Allehelgenskonsert ledet av konsertmesteren for Orchestra of the Age of Enlightenment og Sir John Eliot Gardiners English Baroque Soloists, Kati Debretzeni, og med kontratenor David Hansen som solist. Dette er et verdslig alternativ til Allehelgens-markeringen som også feirer livet og kjærligheten. Med Pietro Locatelli: Concerto grosso ”Il pianto d’Arianna” og vakre arier av Händel innleder vi konserten i minnet og savnet av dem som er gått bort. Kjærlighet og lengsel beskrives med bl.a Vivaldis Sol da te fra Orlando, og fransk fløytemusikk presentert av Torun Kirby Torbo, før konserten avsluttes vi med et fyrverkeri av kraft og livsglede fra operalitteraturen, og den virtuose Høsten fra De fire årstider av Vivaldi.

Den australske Oslo-baserte kontratenoren DAVID HANSENs europeiske debut var ved operafestivalen Aix-en-Provence i Dido og Aeneas, og han har senere bemerket seg i roller som Bertarido i Rodelinda ved Teatro Arriaga i Bilbao, Trinculo i The Tempest ved Santa Fe Opera, L’Orfeo ved Deutsche Oper i Berlin og som Ottone i Griselda ved Pinchgut Opera. Han har ved flere anledninger gjestet operaen her i landet, blant annet i tittelrollen i Julius Cæsar i 2007, i Ulysses vender hjem i 2012 og i Le Grand Macabre i 2013.  Som konsertsanger er høydepunktene blant annet Carmina Burana med Berlinfilharmonien og Sir Simon Rattle, tittelrollen i Händels Solomon med Orchestra of the Age of Enlightment og René Jacobs, og The Tempest med Concertgebouw og Markus Stenz. Hans solo-CD “Rivals, Arias for Farinelli & Co.”  med barokkensemblet Academia Montis Regalis og dirigent Alessandro De Marchi har fått strålende mottakelse i internasjonal presse. Barokkanerne er stolte av å ha hatt David som solist ved flere anledninger allerede.

Barokkanerne Totally Telemann mars 2014

Kati Debretzeni

Kati Debretzeni ble født i Transilvania, men utvandret til Israel som 15-åring. Hun studerte fiolin med Ora Shiran og barokkfiolin med Catherine Mackintosh og Walter Reiter i London. I 2000 ble hun utnevnt som konsertmester i English Baroque Soloists, og man kan høre henne spille i flere av John Eliot Gardiners CD-utgivelser Bach Cantata Pilgrimage. I 2008 overtok hun konsertmesterstillingen i Orchestra of the Age of Enlightenment og har siden jobbet med blant andre Ivan Fischer, Roger Norrington, Robin Ticciati og Trevor Pinnock. Kati har gjort mange kammermusikkinnspillinger med Florilegium, Ricordo og Trio Goya. Hun medvirker som solist i to versjoner av Bachs Brandenburgerkonserter: The European Brandenburg Ensemble under ledelse av Trevor Pinnock, som fikk Gramophone Award 2007, og i English Baroque Soloists live-innspilling fra 2008. Kati har ledet ulike ensembler i Israel, Polen, Norge, på Island og i Storbritannia, underviser barokkfiolin ved det Kongelige Konservatoriet i Haag og hun er kunstnerisk leder samt solist på Barokkanernes siste utgivelse: «Totally Telemann» på LAWO Classics (2015).

BAR Mark Bennett

Mark Bennett

Som barokktrompeter har Mark Bennett spilt med alle de beste tidligmusikkensemblene i Storbritannia, som English Concert, Baroque Brass of London, Orchestra of the Age of Enlightenment og The English Baroque Soloists. Også ute i Europa har han jobbet tett på store tidligmusikkpersonligheter, som Franz Bruggen, William Christie, Ton Koopman og Philippe Herreweghe. Blant hans utallige innspillinger er det mange soloutgivelser, og Bachs beryktede andre Brandenburgkonsert har han spilt inn intet mindre enn sju ganger, første gang allerede som 21-åring.

Gjennom de siste ti årene har Mark etablert seg i Oslo hvor han blant annet spiller jevnlig med Barokkanerneog det Det norske Kammerorkester – både som førstetrompeter og som solist. Hans karriere som orkesterleder startet i 1998 da han ble engasjert som dirigent for Bath Baroque Orchestra.

I Norge har han i fire år vært engasjert som tidligmusikkspesialist og fast gjestedirigent i Det Norske Blåseensemble. Siden har han dirigert flere av de profesjonelle korpsene i Norge, blant andre  Marinemusikken i Horten og Forsvarets musikkorps Nord-Norge i Harstad.

Torun Kirby Torbo har utdannelse fra Norges musikkhøgskole, konservatoriet i Haag og konservatoriet i Brussel, og har diplomeksamen på klassisk traversfløyte fra NMH i Oslo.

Barokkanerne Totally Telemann mars 2014

Torun Kirby Torbo

Priser hun har vunnet er blant annet 1. plass i Norges Musikkorpsforbunds NM for solister i 1993 og topplassering i Händel internasjonale traverskonkurranse i Halle i 2001. Til vanlig jobber hun som radiojournalist i NRK P2, men har også et aktivt liv som utøvende fløytist og kan jevnlig høres med orkestre som Barokkanerne, Barokksolistene, Norsk Barokkorkester og flere andre.

På CD spiller hun med Tone Wik i musikk av Vivaldi på utgivelsen «Bellezza Crudel» fra 2009, Barokkanernes utgivelse «Empfindsamkeit!» fra 2013 samt «Totally Telemann» fra 2015.

FLØYTEKARAMELLER


• Tirsdag 22. september kl. 1930, Cafeteatret
Blokkfløytesolist: Ingeborg Christophersen

DSC_5755-2

Ingeborg Christophersen

Blokkfløyten hadde en populær fartstid i flere århundrer før den ble forbundet med musikklasserom. I denne konserten får publikum oppleve vakre og virtuose blokkfløytetoner på fascinerende instrumenter traktert av blokkfløyteambassadør Ingeborg Christophersen i samspill med en kvartett fra Barokkanerne. Det er nok første gang i Oslo, kanskje også i Norge, at Carl Philipp Emanuel Bachs triosonate for bassblokkfløyte, bratsj og continuo blir fremført. Vi får høre underholdende salongmusikk fra Wien på en 1800-talls spaserstokkblokkløyte kalt ”csakan”. Det blir vakre renessansetoner på en sylindrisk tenorblokkfløyte i ett stykke, som kanskje ligner mer på et balltre enn et velklingende musikkinstrument. Ingeborg tar også med seg det norske folkemusikkinstrumentet ”sjøfløyte”, en blokkfløyte som opprinnelig kom sjøveien fra kontinentet på slutten av 1700-tallet. Det blir også musikk fra mer kjente musikalske farvann, som en praktfull triosonate av Telemann og fyrverkerier av Vivaldi for sopraninoblokkfløyte og strykere. Gled dere til en konsert vi kan garantere dere at dere ikke har opplevd maken til!

Program:

G. Ph. Telemann (1861-1767): Ouverture i A-moll
C. de Rore/I. Christophersen: Ancor ch’e col partire
C. Ph. E. Bach (1714-1788): Triosonate i F-dur for bassettblokkfløyte, bratsj og continuo (W163)
J. Pachelbel (1653-1706): Kanon og Gigue
G. Ph. Telemann Triosonate i G-moll for altblokkfløyte, soprangambe og cembalo (TWV 42:g9)
Norsk trad.: Sjøfløytelåter
E. Krähmer (1795-1857): Concert Polonaise (for csakan og gitar)
M. Locke (1621-1677): The Broken Concort Fantasia
A. Vivaldi (1678-1741): Konsert for sopraninoblokkfløyte og orkester i C-dur (RV 443)

Ingeborg Christophersen (f. 1985) mottok Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris ”Årets Musiker” i 2003 og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. Høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. I 2012 ble Ingeborg tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere. I 2009 spilte hun en sentral rolle som seg selv, både som musiker og skuespiller, i ”Salong” på Nationaltheatret, en forestilling som ble Heddapris-nominert til “Årets beste forestilling”. I 2006 deltok Ingeborg med stor suksess i Kjempesjansen på NRK1. Ingeborg har hatt prosjekter med Rikskonsertene både i Norge og Bangladesh. Med Trondheim Barokk har hun holdt konserter og mesterklasser i Paraguay. Ingeborg har vært solist med orkestre som Norsk Barokkorkester, Operaorkesteret, Ukrainas nasjonale symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret. Hun har mastergrader både som blokkfløytist og cembalist etter studier ved Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole og Conservatorium van Amsterdam. Ingeborg har skrevet masteravhandlinger om ornamentikk i fransk cembalomusikk, J. S. Bachs klavermusikk og om improvisasjonstradisjonen for melodiinstrumenter i 1500-tallets Venezia. Ved Conservatorium van Amsterdam fordypet hun seg også i samtidsmusikk og lærte avanserte rytmesystemer fra den sør-indiske klassiske musikktradisjonen. Ingeborg har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella.

Barokkanere som spiller FLØYTEKARAMELLER:
fiolin: KAROLINA RADZIEJ
bratsj: MARI GISKE
cello: GUNNAR HAUGE
lutt: VEGARD LUND

BAROKKANERNE STØTTES AV:

image_gallery

BERGESENSTIFTELSEN

ANDERS SVEAAS' ALMENNYTTIGE FOND

image002