Program 2016 – 2017

SALVE MATER!

• Lørdag 3. juni kl 2030,  TYSKA KYRKAN, STOCKHOLM EARLY MUSIC FESTIVAL billetter
Mezzo: MARIANNE BEATE KIELLAND
Kontratenor: CARLOS MENA
Leder/fiolin: CECILIA BERNARDINI 

Med italiensk og spansk barokkmusikk i kofferten og to fantastiske sangere i front, får Barokkanerne sin sverige-debut i regi av en av Europas toneangivende tidligmusikkfestivaler.

Konserten kretser omkring temaet «klage» med Pergolesis kjente og allerede i hans samtid, beundrede Stabat Mater – jomfru Marias klage ved sønnens kors. Scarlattis Salve Regina er en bønn med rop til jomfru Maria fra mennesker i tårenes dal. Stykket ble skrevet etter at Scarlatti flyttet til Madrid og skrev utelukkende musikk til kongen av Spania. Med i programmet er også en klage/lamentasjon av en anonym spansk komponist.

Vivaldi og Galuppi er to av Venezias store sønner og begge har en stor produksjon av vokale og instrumentale verker – i dette programmet representert ved Vivaldis sonata Santo Sepolcro og Galuppis concerto a quattro. Det siste stykket peker stilistisk fremover mot en galant stil.

Marianne Beate Kielland er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere. Magasinet Gramophone TAM16-572skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»
Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, og også med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki. Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synsk av Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 30 andre innspillinger samt utstrakt konsertvirksomhet, befestet seg som en bemerkelsesverdig interpret av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.

maxresdefault-1Spanjolen Carlos Mena blir regnet som en av de fremste, yngre kontratenorer på den internasjonale tidligmusikkscenen. Etter studier med Richard Levitt and René Jacobs ved Schola Cantorum Basiliensis in Basel, turnerer han nå verden rundt som solist med ensembler som Al Ricercar Consort, La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XX, og Orphenica Lyra på prestisjetunge scener som in Berlin Stadtsoper Wien Konzerthaus, Chapelle Royale i Versailles, Sidney Opera House, Alice Tully Hall i New York City, and Sakura Hall i Tokyo. I tillegg gjester han de europeiske operahusene hvor han bl.a. har sunget hovedroller i operaer som Radamisto og Il Trionfo del Tempo e del Disinganno av Händel, Han har også gjort nærmere 30 innspilinger for Decca, Accord, Deutsche Harmonia Mundi, Glossa, and Alia Vox.

IMG_6817Cecilia Bernardini regnes som en av de mest allsidige fiolinistene i sin generasjon, og hun har vunnet flere priser både på moderne fiolin og barokkfiolin. I tillegg som sitt virke som solist, leder hun jevnlig mange av de internasjonalt mest anerkjente orkestrene og ensemblene, som Tafelmusik Baroque Orchestra i Toronto, Holland Baroque Society, The King’s Consort i London, Scottish Chamber Orchestra og Camerata Salzburg. I 2012 ble hun engasjert som fast kunstnerisk leder for Dunedin Consort i Skottland, og har siden spilt inn bl.a. Johannespasjonen, en Grammynominert versjon av Brandenburgkonsertene, og Bachs fiolinkonserter med dem. Om den siste innspillingen skriver Kate Molleson i The Guardian om hennes musisering: ”There are so many things to marvel at: her husky, shapely tone, her earthy way with rhythm, how she tugs playfully the top of phrases, her ability to dart in and out of ensemble textures and make the whole thing so joyously convivial.”

I tillegg til å turnere verden rundt som solist og orkesterleder, er Cecilia en pasjonert kammermusiker i bl.a. Serafino stryketrio og i en duo med Keiko Shichijo på hammerklaver: Hun gjør også hyppige konserter med sin far, barokkoboisten og Barokkanernes favorittgjesteleder, Alfredo Bernardini.

Program:

Antonio Vivaldi: Sonata santo sepolcro for strykere og bassocontinuo.

Domenico Scarlatti: Salve Regina for altsolist, strykere og bassocontinuo.

Baldassare Galuppi: Concerto a Quattro in g

Anonymus, 17. århundre: Lamentatio Seconda Feria Sexta

Antonio Vivaldi: Sinfonia Santo Sepolcro

Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater for 2 sangere, strykere og bassocontinuo.

 

Tidligere konserter

BAROKKANSK KLARINETT

• Søndag 7. mai kl 1900,  HAFSLUND HOVEDGÅRD
• Mandag 8. mai kl. 1930, CAFETEATRET  (baren/kjøkkenet åpner kl. 1800)
Klarinettsolist og ledelse: LORENZO COPPOLA
Sopransolist: BERIT NORBAKKEN SOLSET
Fløytesolist: TORUN KIRBY TORBO
1. fiolin: ARIADNE DASKALAKIS

Anført av stjerneklarinettisten Lorenzo Coppola (Italia), sopranen Berit Norbakken Solset, fløytisten Torun Kirby Torbo og fiolinisten Ariadne Daskalakis (USA/Tyskland) byr Barokkanerne på en musikalsk reise i klarinettens  barndom med blant annet Vivaldi, Telemann, Haydn og Mozart på programmet.


imageLorenzo Coppola
er en av vår tids fremste utøvere på historiske klarinetter. Han studerte fra Eric Hoeprich i Haag konge Conservatory (Nederland) mellom 1991 og 1995. Siden 2004 har han vært professor ved Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona (Spania). Han arbeider med flere grupper som spiller på historiske instrumenter, inkludert Freiburger Barockorchester, et orkester uten dirigent, som spesialiserer seg på klassisk og tidlig romantisk repertoar. Denne erfaringen førte ham til å lede workshops hvor han deler koder og historiske strategier for håndtering av øvelser og konserter uten dirigent. Lorenzo Coppola har gjort innspillinger med ulike grupper som Ensemble Zefiro, Ensemble Philidor, den Kuijken Quartett, Freiburger Barockorchester for plateselskapene som Harmonia Mundi, Callyope, Astree-Auvidis, Challenge, og Sony.

2985SolsetBerit02PhotobyMariaBaarengedBerit Norbakken Solset (sopran) har studert ved Norges musikkhøgskole og Hochschule für Musik Karlsruhe i Tyskland. Hun har i løpet av kort tid etablert seg som en av Skandinavias mest ettertraktede konsertsangere, med et repertoar som spenner fra barokk- til samtidsmusikk. Barokkanerne Totally Telemann mars 2014Solset har jobbet med dirigenter som Benjamin Bayl, Olof Boman, Christopher Bucknall, Herbert Böck og Ottavio Dantone.


Torun Kirby Torbo
har sin grunnutdannelse på moderne fløyte fra Norges Musikkhøgskole, og etter det har hun spesialisert seg på historiske fløyter.  Torun har vunnet priser for sitt spill, både nasjonalt og internasjonalt. Som moderne fløytist vant hun som 19-åring NM for solister, så vel som Akershusmesterskapet m.m. På barokkfløyte har hun gått til topps i den internasjonale Händelkonkurransen i Halle, Tyskland. Til daglig jobber hun som journalist i NRK P2, i kombinasjon med frilansarbeid som fløytist. Torun er solist med Barokkanerne på CD-utgivelsene  «Bellezza Crudel» med Tone Wik på 2L og «Totally Telemann» med blant annet Kati Debretzeni på LAWO Classics.

ariadne-II-klFiolinisten Ariadane Daskalakis er anerkjent for sin uttrykksfulle klang og sin stilistiske allsidighet. Hun har opptrådt i Boston’s Jordan Hall,  New Yorks Carnegie Recital Hall til Gulbenkian Center i Lisboa, Théâtre des Champs-Elysées Paris, Rudolfinum Praha, Köln Philharmonic Hall, Dortmund Konzerthaus, München Herkules Hall og Berlin Philharmonic Chamber Music Hall. I de senere årstidene har hun opptrådt med blant annet Concerto Köln,  Akademie für Alte Musik – Berlin, Kammerakademie Potsdam, Det Engelske Kammerorkester, Aten National State Orchestra og Köln Sinfonietta. Hun ble hyllet av tysk MDR Radio som en «universell spesialist» for utgivelsen av Vivaldi, fiolinkonserter med Stuttgart Chamber Orchestra på plateselskapet Tacet.

Program:

Antonio Vivaldi:
Konsert for strykere i G-dur RV 151 Alla Rustica
Francesco Conti:
I bei fregi che adornan quell’alma fra kantaten Con più lucidi candori for sopran, chalumeau og basso continuo.
Lontananza dell’amato fra kantaten med samme navn for sopran, chalumeau, travers, fiolin, lutt og basso continuo
Antonio Caldara:
Non v’è pena nell’amore fra kantaten med samme navn for chalumeau, travers og basso continuo
Antonio Vivaldi:
All’ ombra di sospetto (resitativ) og Avezzo e non il core fra kantaten All’ ombra di sospetto RV 678, for sopran, travers og basso continuo
Joseph Haydn:
Trio i D-dur. 113 Hob. XI:113 for klarinett d’amore, bratsj og cello

PAUSE

Wolfgang Amadeus Mozart:
Klarinettkvintett i A-dur K 581

Forøvrig medvirker følgende barokkanere:

Fiolin: Laima Olsson
Bratsj: Mari Giske
Cello: Gunnar Hauge
Lutt/theorbe: Jadran Duncumb

Chalumeauen er et treblåseinstrument som ser ut som en blokkfløyte med klarinettmunnstykke. Den var opprinnelig et folkemusikkinstrument og ble tatt inn i de finere stuer i  senbarokken og tidlig klassisisme. Der ble den raskt videreutviklet – etterhvert til den moderne klarinetten vi kjenner i dag Den har en sylindrisk boring med åtte tonehull (syv foran og en bak for tommelen) og et bredt munnstykke med en enkelt rør. Fordi den er sylindrisk, så klinger Chalumeauen lavere enn man kunne forvente. Den har en intim, sangbar kvalitet – i motsetning til den trompetlignende lyden av barokk- klarinetten – og har mye av de samme karakteregenskapene som talestemmen. Navnet Chalumeau kommer fra det latinske  calamellus, som igjen stammer fra det greske ordet for rør: kalamos.

Klarinett d’amore er et senere medlem av klarinettfamilien. Den har en lignende form og konstruksjon som B- og A-klarinetten, men er større, og vanligvis i G. (Eksempler i A ♭ og F er også kjent.) Den har imidlertid forholdsvis mindre tonehull og boring, og klokken (endestykket) er pæreformet og ligner Cor anglais; Disse funksjonene ga instrumentet en helt særegen, melankolsk klang. Klarinett d’amore oppsto først rundt midten av det 18. århundre og var populært i Sentral-Europa, men ble ansett som foreldet allerede på midten av 1800-tallet. Det er blitt antatt at bassetthornet, som deler funksjonene med lavt tonehøyde og lite hull, ble utviklet fra klarinett d’amoren.

TELEMANN, DIE DONNER-ODE

• KIRKEMUSIKKFESTIVALEN: Fredag 24. mars kl 1900 i Oslo Domkirke
BAROKKANERNE og DET NORSKE SOLISTKOR
Sopran: BERIT NORBAKKEN SOLSET
Alt: MARIANNE BEATE KIELLAND
Tenor: JAN KOBOW
Bass: JAKOB BLOCH JESPERSEN
Dirigent: GRETE PEDERSEN

I 2017 er det 250 år siden barokkomponisten Georg Philipp Telemann (1681–1767) døde. Som del av vår treårige Telemann-satsing presenterer vi et samarbeid med de to norske ensemblene Barokkanerne og Det Norske Solistkor. Under ledelse av Grete Pedersen fremfører de Telemann-oratoriet Die Donner-Ode (Torden-oden) (TWV 6:3) fra 1756. Verket ble skrevet som en reaksjon på jordskjelvet i Lisboa i 1755. Man regner med at et titalls tusen mennesker omkom som følge av jordskjelvet og dets ettervirkninger, som blant annet inkluderte en tsunami med bølgehøyde opp mot 20 meter og en bybrann som varte i fem dager. Trompeter og pauker bidrar til å formidle den dramatiske tematikken i verket. Die Donner-Ode ble opprinnelig skrevet som en kantate, men etter den suksessfulle urfremføringen i 1756 jobbet Telemann videre på verket, og utvidet det til et helt oratorium, som var ferdig i 1760. Det er denne versjonen som fremføres under Kirkemusikkfestivalen i år. Solister under fremføringen er Berit Norbakken Solset (sopran), Marianne Beate Kielland (alt) og Jan Kobow (tenor) og Jakob Bloch Jespersen (bass)

I tillegg til Telemann-oratoriet står Miserere av Jan Dismas Zelenka på programmet. Zelenka (1679–1745) var en komponist fra datidens Bøhmen som vokste opp noen mil sør for Praha og arbeidet i Dresden samtidig med Telemann. Zelenka skrev primært kirkemusikk, og mange av verkene hans ble regnet som spesielt originale i sin samtid, med komplekse motstemmer og virtuose basslinjer.

THE TRUMPET SHALL SOUND!

• Fredag 27. januar kl 1900,  HALDEN, BRYGGA KULTURSAL
• Søndag 29. januar kl. 1900, KONGSBERG, GLOGERFESTSPILLENE
• Mandag 30. januar kl 1900,  OSLO, MARMORSALEN – SENTRALEN (pølser og øl)
• Tirsdag 31. januar kl. 1900, MOSS KIRKE
Solist: AKSEL RYKKVIN (ikke i Moss)
Leder og trompetsolist: MARK BENNETT

Barokkanerne i storslagent format under ledelse av barokktrompetist i verdensklasse – Mark Bennett!

aksel-rykkvin

Aksel Rykkvin

Det blir fyrverkeri, musikalsk talt, av Händel og et knippe arier fra hans oratorieskatt – en sjelden begivenhet og mulighet til å høre den brilliante norske og internasjonalt anerkjente guttesopranen Aksel Rykkvin i storform. Johann Sebastian Bach er med på festen med sin 4. orkestersuite i D-dur (BWV1069) og hans samtidige komponistkollegaer og konkurrenter Johann Friedrich Fasch og Georg Philip Telemann bidrar også til festlig stemning.

Barokkanerne byr herved på englesang, blankpussede barokktrompeter og stramme pauker i tillegg til feststemte Barokkanere. Konsertmester er Peter Spissky – alternerende konsermester i Concerto Copenhagen, Skandinavias ledende tidligmusikkorkester.

Til konserten på Sentralen serveres pølser og øl i baren etter konserten. En billett = en flaske Aas øl samt to wiener i lompe.

Velkommen!

Trompetisten Mark Bennett fikk en voksende interesse for barokk og tidligmusikk etter at han vant et stipendiat til Royal College of Music i London. Det var også i denne studieperioden han vant Royal College Brass prisen. Han har spilt med ledende tidligmusikkensembler som The English Concert, Orchestra of the Age of Enlightenment og The English Baroque Soloists. De siste 10 årene har Mark bodd i Norge og samarbeidet mye med blant annet Barokkanerne, Det Norske Kammerorkester og Det Norske Blåsensemble.

Aksel Rykkvin (f. 11.04.2003) er en klassisk skolert guttesopran fra Barnekoret ved den Norske Opera & Ballett og Oslo domkirkes guttekor. Han er svært etterspurt som solist til operaer, konserter og musikkfestivaler over hele Norge. I mars 2016 oppnådde han anerkjennelse internasjonalt for sin rolle som «the boy» i Rolf Wallins nye engelskspråklige opera «Elysium». Financial Times skrev at Aksel var «uhyre god, med en musikalsk sikkerhet og klangrikdom som er nesten overmenneskelig.» Frankfürter Allgemeine mente at Aksel var en «fremragende, eventyrlig sikker guttesopran» og Opernwelt kalte ham «vidunderlig rentsyngende».

Aksel har oppnådd stor popularitet online, med sin egen engelskspråklige nettsidewww.akselrykkvin.com og flere tusen følgere fra hele verden på Facebook og YouTube. Han har hatt gleden av å opptre som solist med en rekke fremstående musikere og ensembler i Norge og Storbritannia.

BACH TOTAL

• Søndag 23. oktober kl. 1900,  GAMLE AKER KIRKE billetter
• Avslutningskonsert OSLO EARLY
solist: HALVOR FESTERVOLL MELIEN
leder og fiolinsolist: MATTHEW TRUSCOTT

BachJ.S. - portrett

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach er vel den komponisten fra barokken som har nytt størst anerkjennelse i vestlig kunstmusikkhistorie etter at Felix Mendelssohn gjenopplivet interessen for Bachs musikk, åtti år etter den store mesterens død.

Festivalens avslutningskonsert er i sin helhet viet kjente verker fra Bachs musikalske kanon. Det blir moro og det blir alvor. Musikalsk leder er fiolinisten Matthew Truscott (konsertmester i Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) og Mahler Chamber Orchestra) som man får glede av å høre også som solist. Han ønsket å ha med seg den unge norske sangeren Halvor Festervoll Melien på denne konserten. Halvor har allerede hatt et langvarig forhold til Bachs musikk og har bemerket seg nasjonalt og internasjonalt med sine Bach-tolkninger.

Bachs orkestersuite, kalt Ouvertüre, i C-dur, er basert på franske forbilder der dansen stod i sentrum. Etter den grandiose åpningen, der treblåserne har solopassasjer, følger et kobbel av franske hoffdanser som Courante, Gavotte, Forlane, Menuet, Bourrée og Passepied som viser Bachs geniale omgang med danseformene.

Fiolinkonserten i a-moll er et av Bachs aller mest spilte verker og er et stykke alle fiolinister vokser opp med. Bachs konserter ble gjerne fremført i konsertsalen på Zimmermanns kaffehus i Leipzig der Bach holdt ukentlige konserter med byens Collegium Musicum. Mye av dette repertoaret finnes i flere versjoner og Bach laget også en konsert i g-moll der cembaloen har solorollen.

Orkestersuite i C-dur, BWV 1066

Fiolinkonsert i a-moll, BWV 1041

«Ich habe genug», basskantate, BWV 82

Brandenburgerkonsert nr. 4 i F-dur, BWV 1049

ST. CECILIA – MARTYR OG HELGEN

• Fredag 21. oktober kl. 1900,  UNIVERSITETETS AULA billetter
• Åpningskonsert, OSLO EARLY i samarbeid med Oslo Operafestival
Musikk av PURCELL OG HÄNDEL
solistensemble: GÖTEBORG BAROQUE

musikalsk leder/cembalist: LARS ULRIK MORTENSEN

St. Cecilia original

Carlo Saraceni : St. Cecilia og engelen (ca. 1610)

Konsertens hovedverk er Henry Purcells ode til St. Cecilias dag 1692. Det er et av hans mest kjente verk, men så godt som aldri fremført i Norge før. Hva passer vel bedre enn et verk som hyller vår skytshelgen, beskriver musikkens mirakuløse vesen og de ulike instrumentenes karakter? Bli med oss å feire St Cecilia, musikken og oppstarten av tidligmusikkfestivalen Oslo Early i Oslos flotteste konsertsal.

Den innfødte engelske Purcell og den innvandrede tyske Händel ble begge i sin samtid hyllet som datidens største komponister. Få andre komponister har tålt tidens tann så godt som Henry og Georg Friedrich. I hundreåret fra Purcells fødsel til Händels død er det en utrolig omveltning i engelsk musikkliv – fra kongemakten og kirkemaktens enevelde til utviklingen av det offentlige konsertliv som gjorde Händel til en populær og velhavende kunstner. Begge skrev ved flere anledninger musikk til St. Cecilias ære. Purcells mest kjente ode er fra 1692 og Händels er fra 1739. I Händels concerto grosso (op. 6, nr. 5) gjenbruker han nærmest utelukkende materiale fra sin egen Ceciliaode.

Med oss til å sparke i gang hovedstadens aller første og eneste tidligmusikkfestival har vi den vokale grenen av det svenske ensemblet Göteborg Barokk og Barokkanerne under ledelse av den danske cembalisten og musikkpersonligheten Lars Ulrik Mortensen (kunstnerisk leder av Concerto Copenhagen og European Union Baroque Orchestra). Dette er skandinavisk forbrødring på høyeste nivå.

 

BAROKKANERNE STØTTES AV:

image_gallery

BERGESENSTIFTELSEN

ANDERS SVEAAS' ALMENNYTTIGE FOND

image002