Program 2017 – 2018

VAGABONDIA – LONDON!

Søndag 11. februar kl. 1900, UNIVERSITETETS AULA i OSLO (billetter)
Sopran: DITTE MARIE BRÆIN

Fiolinsolist: LENKA TORGERSEN (fiolin)

Kunstnerisk leder/cello: KRISTIN VON DER GOLTZ

Program: 
John Blow: fra „Venus + Adonis“
Georg Friedrich Händel: Fiolinconcert B-dur HWV 288
Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso nr.12 in d-moll, etter Corelli’s sonate op.5 nr.12 «La Follia»
Matthew Locke (1621-1677): fra „Stormen“
Henry Purcell (1659-1695): fra the » Fairy Queen»
Georg Friedrich Händel (1685-1759): Fra «WATERMUSIC»

Konsertserien Vagabondia belyser hvordan musikken gjennom musikkhistorien har bidratt til en kontinuerlig folkevandring eller migrasjon, noe som stadig er like aktuelt i vår tid.

I barokken trakk de store byene til seg de beste musikerne, sangerne og komponistene fra hele verden. Allerede på 1500-tallet hadde kong Henrik den åttende importert musikere fra utlandet for å spille ved hoffet. På midten av 1600-tallet var det den franske stilen som var dominerende, mens den italienske stilen ble mer populær på 1700-tallet.

Etter å ha besøkt musikkbyene Dresden og Wien, lander Barokkanerne i vår neste konsert i London. Gjennom de nye offentlige konsertene som begynte i 1672 og den store publikumsinteressen, blomstret storbyen og ble et av de hotteste stedene man kunne besøke på musikkfronten.

I denne konserten byr vi på en orkestersuite, en fiolinkonsert, scenemusikk fra teater og opera og avslutter med Händels festmusikk. I tillegg til de engelske komponistene John Blow, Henry Purcell og Matthew Locke får du høre musikk av «utlendinger» som Georg Friedrich Händel og Francesco Geminiani.

.

 

TIDLIGERE KONSERTER:

FUSJONSFEST!

Søndag 14. januar kl. 1800, UNIVERSITETETS AULA i OSLO BILLETTER
solister: JOANNE LUNN (sopran), INGEBORG CHRISTOPHERSEN (blokkfløyte), TORUN TORBO (fløyte)

musikalsk leder/cellosolist: KRISTIN VON DER GOLTZ

Program: 
Lully: Marche pour la Cérémonie des Turcs (Le Bourgeois Gentilhomme)
Corelli: Concerto grosso in D major opus 6/7
Handel: Lascia la spina og Come nembo che fugge col vento (Il trionfo del Tempo e del Disinganno)
Telemann Konsert i e-moll for blokkfløyte, traverso, strykere og continuo
Vivaldi: Cellokonsert i h-moll
Vivaldi: In furore iustissimae irae
Rebel: Caracteres de la dance

 

Norsk Barokkorkester og Barokkanerne blir til et orkester etter nesten 30 år som to ensembler. Dette må feires, og vi inviterer deg til festkonsert i Universitetets Aula. Vi har fått med oss den engelske sangerinnen, Joanne Lunn, som er en av Englands ledende barokksopraner til å servere kjøttfulle stykker av barokk. Barokk kan bety «forvridd perle», og perleraden glinser vitterligen denne gangen. Vi begynner hos Jean Baptiste Lully og hans «Marche pour la cérémonie des turcs» fra farsen «Den adelsglade borger». Fra Paris drar vi til Roma og Arcangelos Corellis klangfulle Concerto Grosso. Joanne Lunn gir oss så noen av vakreste og mest virtuose sangene fra Handels beste operaer og oratorier. Et gjenhør fra Barokkanernes cd « Totally Telemann» og Telemanns rustikke og svingende konsert for traversfløyte og blokkfløyte i e-moll, avslutter Fusjonsfestens første del.

Andre akt begynner i Venezia og byr på Kristin von der Goltz som solist i Vivaldis cellokonsert i h-moll. Konserten er en av de mer spilte cellokonsertene og utmerker seg ved å vise fram de mer lyriske og mørke sidene av Vivaldis musikalske univers. Konserten leder til 1720-tallets Roma hvor Vivaldi skal ha vært med og feiret karneval minst tre ganger. Det var her han komponerte sin motett «In furore iustissimae irae», som er  en av venetianerens mest virtuose solomotetter. I teksten hører vi om Guds vrede over menneskenes misgjerninger. Men, menneskene angrer sine synder og ber om nåde og tilgivelse, noe som kanskje passer rett før fråtseriet ved karnevalstidens slutt?

Vi avslutter vår Fusjonsfest i den gode stil –le bon goût. Jean-Féry Rebel ble viden kjent for sin danse-suite « Les caractères de la danse» som førte til at flere komponister som Johann Georg Pisendel kopierte stykket og la til flere instrumenter. Her finner vi et majestetisk preludium, en svingende chaconne, hoppende dansesatser og en virtuos, avsluttende sonate. Velkommen!

Joanne Lunn er en av Storbritannias ledende barokksopraner. Hennes samarbeid med Bach Collegium Japan (Masaaki Suzuki) medfører regelmessige konsertturnéer og innspillinger. Joanne synger også ofte med Dunedin Consort (John Butt), Concerto Copenhagen, Tafelmusik (Toronto), Cappella Amsterdam, Ensemble Pygmalion og Knabenchor, Hannover. Hun dukker også jevnlig opp som solist i Moskva, så vel som med Melbourne Symphony Orchestra.

Blokkfløytisten og cembalisten Ingeborg Christophersen er en av Norges mest lovende unge musikere. Med en forbløffende virtuositet og musikalitet presenterer hun blokkfløyter i alle størrelser på en måte de færreste visste var mulig. Ingeborg vekker publikums begeistring med sin store formidlingsevne og har en omfattende internasjonal konsertvirksomhet. Hun er solist på Barokkanernes to siste CD-utgivelser; Totally Telemann fra 2014 og Recordare Venezia fra 2016. Begge har blitt svært godt mottatt av både presse og publikum. Ingeborg mottok Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris ”Årets Musiker” i 2003 og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. Høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. I 2012 ble Ingeborg tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere. Ingeborg har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella.

Torun Torbo har studert moderne fløyte ved Norges Musikkhøgskole og barokkfløyte ved Kongelige konservatorium i Haag, Nederland. På moderne fløyte har hun vunnet NM for blåsesolister. I 2001 var hun prisvinner ved den internasjonale Händel-konkurransen for barokkfløytister i Halle. Hun var i 2003 den første til å ta diplomeksamen med klassisk traversfløyte som hovedinstrument ved NMH, etter å ha tatt videreutdanning med Barthold Kuijken i Brussel.

Kristin von der Goltz (f. 1966) er cellist med tysk-norsk opprinnelse. Hun begynte sine studier med faren Konrad von der Goltz og moren Kirsti Hjort. Hun studerte senere med blant annet William Pleeth i London. Blant musikalske aktiviteter er jevnlig samarbeid med London Philharmonic Orchestra, The Hannover Band og fra 1991 – 2004 var hun med i Freiburger Barockorchester. Siden 1992 har hun vært medlem av den anerkjente trioen Trio Vivente med fiolinist Anne Katharina Schreiber og pianist Jutta Ernst. I 2014 gjestet hun Barokkanerne som solist og leder med programmet «Cellofan» på Cafeteatret og har vært kunstnerisk leder for Norsk Barokkorkester i perioden 2015 – 2017.

 

TYSK JUL: «Freude, Freude über Freude!»

Fredag 8. desember kl. 1900, TREFOLDIGHETSKIRKEN i OSLO BILLETTER
solister: BERIT NORDBAKKEN SOLSET//MARIANNE BEATE KIELLAND//
ANDERS DAHLIN//HALVOR FESTERVOLL MELIEN
musikalsk leder/obosolist: ALFREDO BERNARDINI
solist og konsertmester: CECILIA BERNARDINI

 

Med far og datter Bernardini i front for Barokkanerne blir det Freude, Freude über Freude!  – glede og jubeljul med Bach, Telemann, Fasch og Graupner på plakaten.

Program: 
Johann Sebastian Bach: Kantate, «Schwingt freudig euch empor» (BWV 36)
Georg Philipp Telemann: Konsert i e-moll for fiolin, to oboer, strykere og basso continuo
Johann Friedrich Fasch: Kantate «Er heißet Wunderbar, Rat, Kraft, Held»
Christoph Graupner: Kantate «Der Herr wird König sein» (GWV 1101/36)

Med på laget har vi fire av de ypperste tidligmusikksangerne Skandinavia har å by på: Berit Nordbakken Solset, Marianne Beate Kielland, Anders Jerker Dahlin og Halvor Festervoll Melien – alle etterspurte solister på den internasjonale tidligmusikkscenen.

2985SolsetBerit02PhotobyMariaBaarenged

Berit Norbakken Solset tilhører eliten blant våre sopraner. Hun er stadig solist med ledende orkester og dirigenter og i de største konserthus, som Sydney Opera House (2016) sammen med Anima Eterna Brugge, ledet av Jos van Immerseel, Tokyo Opera City Hall (2016) med Tokyo Philharmonic Orchestra og dirigent Mikhael Pletnev, og dirigenter som Andreas Spering, Robert King og Juanjo Mena.


2L-078-SABD_Marianne-Beate-Kielland


Marianne Beate Kielland
er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere. Magasinet Gramophone skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»  Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki.


Les_Ambassadeurs_132

Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon. Han jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, René Jacobs, Mark Minkowski og Philippe Herreweghe. Han er en ettertraktet operasolist og har bl.a. hatt engasjementer som tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre (i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) og som Castor i Castor et Pollux (Salle Pleyel, Paris) i tillegg til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a. Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart.

halvor_by_jen_print01_sw

Barytonen Halvor Festervoll Melien har på kort tid etablert seg som en av Norges fremste sangere, med stadig flere oppdrag i Europa. Han har jobbet med tidligmusikkspesialister som Paul Agnew, Fabio Biondi, Alessandro De Marchi og Andrew Lawrence-King, men er en allsidig sanger med et omfattende repertoar innen opera, oratorier, messer, kantater og sangsykluser innen alle stilarter. så skal spille til sommeren på Innsbrucker Festwochen der alte Musik.

 

BAR Alfredo6890
Romeren Alfredo Bernardini flyttet som 20-åring til Holland for å spesialisere seg i tidligmusikk og barokkobo ved det kongelige konservatoriet i Haag med bl.a. Bruce Haynes og Ku Ebbinge som lærere. I dag er Bernardini en av verdens fremste barokkobospesialister og har spilt med med de mest anerkjente tidligmusikkgruppene, som Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I 1989 grunnla han sammen med brødrene Paolo og Alberto Grazzi ensemblet ZEFIRO som har høstet anerkjennelse over store deler av verden. Bernardini har bidratt på over 100 CD-produksjoner, mange av dem med internasjonale utmerkelser, som for eksempel Cannes Classical Award i 1995 for Antonio Vivaldis obokonserter (Astrèe naìve). Bernardini har vært en meget kjær gjesteleder for Barokkanerne siden 2009, med utgivelsene av to av våre CD-er, Empfindsamkeit! og Totally Telemann som høydepunkt. I januar 2013 ledet han det første barokkorkesteret i det internasjonalt renommerte prosjektet “El Sistema de Musica” of Venezuela. Fra 1992 til 2014 underviste han ved konservatoriet i Amsterdam, fra 2002 til 2009 ved Escola Superior de Musica de Cataluña i Barcelona, og har siden 2014 vært professor i barokkobo ved Mozarteum i Salzburg.
IMG_6817

Cecilia Bernardini
regnes som en av de mest allsidige fiolinistene i sin generasjon, og hun har vunnet flere priser både på moderne fiolin og barokkfiolin. I tillegg som sitt virke som solist, leder hun jevnlig mange av de internasjonalt mest anerkjente orkestrene og ensemblene, som Tafelmusik Baroque Orchestra i Toronto, Holland Baroque Society, The King’s Consort i London, Scottish Chamber Orchestra og Camerata Salzburg. I 2012 ble hun engasjert som fast kunstnerisk leder for Dunedin Consort i Skottland, og har siden spilt inn bl.a. Johannespasjonen, en Grammynominert versjon av Brandenburgkonsertene, og Bachs fiolinkonserter med dem. Om den siste innspillingen skriver Kate Molleson i The Guardian om hennes musisering: ”There are so many things to marvel at: her husky, shapely tone, her earthy way with rhythm, how she tugs playfully the top of phrases, her ability to dart in and out of ensemble textures and make the whole thing so joyously convivial.”I tillegg til å turnere verden rundt som solist og orkesterleder, er Cecilia en pasjonert kammermusiker i bl.a. Serafino stryketrio og i en duo med Keiko Shichijo på hammerklaver: Hun gjør også hyppige konserter med sin far, barokkoboisten og Barokkanernes favorittgjesteleder, Alfredo Bernardini.

 

 

BAROKKANERNE STØTTES AV:

image_gallery

BERGESENSTIFTELSEN

ANDERS SVEAAS' ALMENNYTTIGE FOND

image002