Program 2018 – 2019

HELT TENOR! – åpningskonsert under Oslo Early

Torsdag 25. oktober kl. 19.00, Universitetets aula (billetter)
Leder: Alfredo Bernardini
Tenorsolist: Anders Jerker Dahlin

Tenorfaget har siden operaens spede barndom på begynnelsen av 1600-tallet hatt en helt spesiell posisjon i operalitteraturen. En god tenor er ofte svært etterspurt, best betalt og operalitteraturen er ofte full av heftige roller som både førsteelsker og helten som redder de vakreste sopranene fra den visse død.

Med musikk av Monteverdi, Purcell, Händel, Lully og Bach er Oslo Earlys åpningskonsert en reise i barokkens operalitteratur med noen små avstikkere. Anders Jerker Dahlin er kveldens personifisering av en arketypisk tenorhelt. Han er en av verdens beste barokk-tenorer og vil gi deg en imaginær reise fra dansende drukkenbolt og amorøs førsteelsker til sovende og senere angrende synder, før det hele går fra vondt til verre og han må ut i krig. Mens alt dette pågår, stilles den ytre handlingen i relieff av instrumentalmusikk som kommenterer det som skal skje og har skjedd, og det hele ender i en heidundrende fest. Mens alt dette pågår stilles den ytre handlingen i relieff av instrumentalmusikk som kommenterer det som skal skje og har skjedd, og det hele ender i en heidundranes fest. I denne konserten griper det instrumentale og vokale, gjennom et sømløst samspill, fatt i festivalens hovedtema – Syngende spill! Konserten ledes av den verdenskjente oboisten og ensemblelederen Alfredo Bernardini.

Anders_J._Dahlin

Anders J. Dahlin

Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon. Han jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, Emanulle Haïmog Mark Minkowski. Han er en ettertraktet konsertsolist som har gjestet de fleste store konserthusene i Europa med et repertoar som spenner fra barokken til Britten. Somoperasolist har han hatt engasjementer som bl.a. tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre(i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) Castor i Castor et Pollux(Salle Pleyel, Paris) og Titus i Mozarts i den kritikerroste oppsettingen av La clemenza di Titomed Orchestra of he 18th century i 2017. Itilleggengasjeres han til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a. Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart, og høster også stor internasjonal anerkjennelse som evangelist i Bachs pasjoner. I 2014 ble han tildelt stipend fra prestisjetunge Jussi Björlings minnefond.

_CMH5999_high_res_2

Alfredo Bernardini

Romeren Alfredo Bernardini flyttet som 20-åring til Holland for å spesialisere seg i tidligmusikk og barokkobo ved det kongelige konservatoriet i Haag med bl.a. Bruce Haynes og Ku Ebbinge som lærere. I dag er Bernardini en av verdens fremste barokkobospesialister og har spilt med med de mest anerkjente tidligmusikkgruppene, som Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I 1989 grunnla han sammen med brødrene Paolo og Alberto Grazzi ensemblet ZEFIRO som har høstet anerkjennelse over store deler av verden. Bernardini har stått i spissen for en mengde CD-produksjoner med internasjonale utmerkelser, som for eksempel Cannes Classical Award i 1995 for Antonio Vivaldis obokonserter (Astrèe naìve). Bernardini har vært en meget kjær gjesteleder for Barokkanerne siden 2009. I tillegg til den utøvende siden, forsker Bernardini på historiske blåseinstrumenter, bygger kopier av gamle oboer og er professor i barokkobo ved universitetet Mozarteum i Salzburg.


KREMFLØYTE

Tirsdag 6. november kl. 1900, Cafeteatret (billetter)
Klassiske fløytekvartetter med: TORUN TORBO, fløyte
LENKA TORGERSEN, fiolin – MARI GISKE , bratsj – GUNNAR HAUGE – cello

Med vår egen fløytevirtuos, Torun Torbo, i spissen presenterer vi en kammerkonsert med klassiske godbiter. Sammen med den tsjekkiske fiolinisten Lenka Torgersen, bratsjisten Mari Giske og Gunnar Hauge på cello, serverer Torun fløytekvartetter av Mozart og hans spennende, men noe mindre kjente kollega, Frederigo Fiorillo. Han vokste opp i Tyskland med italienske foreldre, men hadde senere hele Europa som lekegrind med så vel kapellmesterjobb i Riga og engasjementer i blant annet Paris og London. I tillegg til å være komponist var han en habil fiolinist og bratsjist, og på et tidspunkt hadde han også en lysende, men på grunn av manglende etterspørsel, noe begrenset karriere som mandolinvirtuos.

Mens Torun tar en pust i bakken, serverer strykerne en trio av Boccherini, og ellers på programmet står en  trio for fløyte, fiolin og cello av Haydn, samt et par arier fra Tryllefløyten arrangert for fløyte og fiolin – trolig av Mozart selv.

Stemningsfulle Cafeteatret ligger i Hollendergata, og her oppfordres publikum til å nyte en varm kopp eller kaldt glass til musikken

Torunn-1

Torun Torbo

Torun Torbo  har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole, konservatoriet i Den Haag (NL) og konservatoriet i Brussel (BEL). På moderne fløyte vant hun flere priser, bl a NM for solister, før hun spesialiserte seg på historiske fløyter. På barokktraverso har hun gått til topps i Halle internasjonale konkurranse for traversfløytister, og hun er alene i Norge om å ha tatt solistdiplom på klassisk og romantisk traversfløyte. Til daglig jobber hun i NRK Klassisk, samtidig som hun er svært aktiv som utøver, både i inn- og utland. Hun kan høres som solist på albumet Totally Telemann med Barokkanerne, samt på cd-en Bellezza Crudel: kantater og konserter av Antonio Vivaldi med Tone Wik og Barokkanerne.


BAROKKANSK JUL MED No. 4

Tirsdag 11. desember kl. 1900, Marmorsalen – Sentralen (billetter)
Onsdag 12. desember kl. 1930, Bærum Kulturhus, Sandvika (billetter)
No. 4: EMILIE CHRISTENSEN, INGEBORG MARIE MOHN, JULIA WITEK
BAROKKANERNE ledet av: BJARTE EIKE

En av Norges mest populære popgrupper møter Barokkanerne i popmusikk før og nå. Årets julekonserter med Barokkanerne representerer noe helt nytt: Barokkens sanselige sving og rike harmonikk møter de tre jentene i popgruppa no 4. Trioen som har laget to av de mest kritikerroste popplatene de siste årene. Hva skjer når gammel musikk i ny drakt og nye pop-perler ikles barokkorkesterets rike instrumentarium? Felles forkjærligheten for å si det som skal sies i en sang i et 3-minutters-format, slående melodier, dansbare rytmer og smektende harmonier. Vi gir oss også i kast med julesanger. Om de kommer til å låte mest barokk eller pop – vil dette prosjektet vise. Vi gleder oss til å prøve noe helt nytt og å vise sammenhengen mellom den hotteste barokken og popen.

 

Tidligere konserter:

VAGABONDIA – HAMBURG

Søndag 9. september kl. 1930, Sarpsborg kirke 
Tirsdag 11. september  kl. 1900, Marmorsalen – Sentralen

Leder og cellosolist: KRISTIN VON DER GOLTZ
Fiolinsolist: SHUNSKE SATO
Konfransier: HALFDAN BLEKEN

Program: 
Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonie wq 183/2:1 C-Dur
Johann Adolpf Hasse: Cellokonzert
Georg Philipp Telemann: Konsert A-Dur „Die Relinge“ fiolin solo, 3 fioliner, bratsj og Basso continuo
Johann Adolf Hasse: Ouverture til operaen Marc’ Antonio e Cleopatra
Georg Philipp Telemann: Ouvertüre und Suite zu „Hamburger Ebb‘und Flut“

I Barokkanernes konsertserie med viktige musikkbyer lander vi 11. september i Hamburg. Denne byen åpnet i 1678 verdens første operahus var også hjemmet til tre av barokkens største komponister: Georg Phillip Telemann, Johann Adolf Hasse og Carl Phillipp Emanuel Bach. Hamburg hadde i følge musikkhistorikeren Charles Burney et rikere musikkliv enn noen annen by. Kirkemusikken i de fem største kirkene var det Telemann som hadde ansvar for inntil CPE Bach tok over i 1768. Knapt noen musikkby har en så spennende historie som Hamburg og vi gleder oss til å presentere vår favorittmusikk fra hansabyen til oslopublikummet. I denne konserten lar vi den fremmadstormende unge fiolinisten Shunske Sato Dom bryne seg på en fiolinkonsert, vi ser hvordan tidevannet portretteres i en av barokkens fineste orkestersuiter – «Hamburger Ebb und Flut», og vi besøker operahuset i en ouverture av Hasse. Konserten ledes av Kristin von der Goltz.

Shunsuke Sato

Shunsuke Sato

Shunske Sato, (1984) ble fra tidlig alder en anerkjent solist med moderne orkestre som Baltimore Symphony og Bayersk Radios Orkester. Han studerte barokkfiolin og ble i 2013 konsertmester for Netherlands Bach Society og Concerto Köln. Han har en duo med den anerkjente cembalisten og hammerklaver-spilleren Andreas Staier og er gjestelærer ved Amsterdam School of arts. Shunsuke har spilt inn Vivaldis Fire Årstider med Concerto Köln som er utgitt på Berlin Classics, og han opptrer også jevnlig med Academy of Ancient Music og Australian Brandenburg Orchestra.

 

Fusjonsfest i forbindelse med sammenslåingen av Barokkanerne og Norsk Barokkorkester. Konserten ble holdt i Universitetets Aula og den britiske sopranen Joanne Lunn sang på noen av stykkene som ble fremført.

Kristin von der Goltz

Kristin von der Goltz (f. 1966) er cellist med tysk-norsk opprinnelse. Hun begynte sine studier med faren Konrad von der Goltz og moren Kirsti Hjort. Hun studerte senere med blant annet William Pleeth i London. Blant musikalske aktiviteter er jevnlig samarbeid med London Philharmonic Orchestra, The Hannover Band og fra 1991 – 2004 var hun med i Freiburger Barockorchester. Siden 1992 har hun vært medlem av den anerkjente trioen Trio Vivente med fiolinist Anne Katharina Schreiber og pianist Jutta Ernst. I 2014 gjestet hun Barokkanerne som solist og leder med programmet «Cellofan» på Cafeteatret og har vært kunstnerisk leder for Norsk Barokkorkester i perioden 2015 – 2017.


 

BAROKKANERNE STØTTES AV:

image_gallery

BERGESENSTIFTELSEN

ANDERS SVEAAS' ALMENNYTTIGE FOND

image002