MER ENN TUSEN ORD

Mozarts makeløse klarinettkonsert, symfoni nr 80 av Haydn, og virtuose opera-arier av Rossini. En kveld for de store følelser!

Universitetets Aula, 20. september kl 19:00

Lorenzo Coppola, kunstnerisk ledelse og klarinett

Lucia Cortese, sopran

Barokkanerne

Noen musikere har en helt egen evne til å formidle historiene i musikken. Når vi nå igjen henter inn den italienske klarinettisten Lorenzo Coppola som kunstnerisk leder, så er det fordi vi ser at hans musikalske entusiasme smitter over på dem som hører på ham, som ensembleleder og som solist. Musikk har den unike egenskapen å kunne uttrykke mye på én gang – og med få virkemidler. Med den alltid sprudlende og fantasifulle klarinettisten Lorenzo Coppola i front trenger man definitivt ikke alltid ord for å oppleve operatisk drama, og på klassiske instrumenter fra sent 1700 og tidlig 1800-tall ligger alt til rette for å få frem de intime og teatralske sidene ved repertoaret. Med seg i bagasjen har han denne gangen Mozarts berømte klarinettkonsert som her fremføres på en kopi av den særegne klarinetten Mozart skrev for. Men Barokkanerne kaster seg også ut i Haydns spektakulære symfoni nr. 80 og den italienske sopranen Lucia Cortese gir deg konsertarier av Mozart og Rossini. Med dette på menyen tror vi at publikum vil kunne hensettes til en tid med større rom for skjønnhet, flørting, vitalitet og galanteri – med og uten ord.

Program:

A. Mozart: “Vado, ma dove ?” KV583, Madama Lucilla’s aria in E flat (for “Il burbero di buon cuore” by Martin y Soler), 1789  

A. Mozart : ” Chi sa, chi sa qual sia” KV582, Madama Lucilla’s aria in C major (for “Il burbero di buon cuore” by Martin y Soler),1789

Rossini : Argene’s aria “Chi disprezza gli infelici”, with solo viola, from the opera “Ciro in Babilonia” (1812)

F. J. Haydn : Symphony 80 in d minor, Hob. 1/80 (2 fl, 2hb, 2 bs, 2 hs, strings), 1784 

 Pause

– W. A. Mozart : Concerto in A major KV622 for clarinetto d’amore and orchestra (1787-1791) 

– encore : Mozart, Clemenza di Tito KV621:  Sesto’s aria “Parto, parto”, for mezzo-soprano, clarinetto d’amore in B flat and orchestra

 Lorenzo Coppola, klarinett

Lorenzo Coppola, født i Roma, studerte historisk klarinett under Eric Hoeproch ved konservatoriet i Haag. Han flyttet deretter til Paris der han samarbeidet med en rekke tidligmusikkensembler, som Freiburger Barockorchester, Les Arts Florissants La Petite Bande, XVIII Century Orchestra, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy og Libera Classica, i tillegg til å være aktiv i flere kammermusikksamarbeid. Han har spilt inn flere album med sentrale verker for klarinett. Fra 2004 underviser han i historisk klarinett ved Escola Superior de Música de Catalunya in Barcelona.

Lucia Cortese, sopran

Hun er født i Genova, og utdannet seg veldig ung til trombonist ved konservatoriet i byen. Etter å ha studert sang, ble hun uteksaminert fra Claudio Monteverdi Higher Institute of Musical Studies i Cremona hvor hun i desember 2015 oppnådde en II-nivå spesialisert grad i sang med en score på 110/110, utmerkelser og hederlig omtale, utdyping av det barokke repertoaret med Sara Mingardo og Roberta Invernizzi. Hun har opptrådt i Italia og i utlandet (Tyskland, Frankrike, Portugal) og samarbeidet med forskjellige ensembler som La Venexiana, Academy of Research, Cremona Antiqua, Golden Section, Malatesta Musicians og Italian Virtuosi. En CD med musikk av Paganini kommer snart ut med fiolinisten Bin Huang, vinneren av Paganini-prisen fra 1994, og det samme gjør en CD med musikk av Cesti og Laurenzi, der hun synger sammen med sopranen Roberta Invernizzi og Golden Section-ensemblet.

Fra januar 2018 har Barokkanerne og Norsk Barokkorkester fusjonert og dannet Barokkanerne (Norwegian Baroque Ensemble). Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, CD-utgivelser og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister som Alfredo Bernardini, Kati Debretzeni, Enrico Gatti, Veronika Skuplik og Leila Schayegh.