ALLEHELGENSKLANGEN

Vokal sørgemusikk av Johann Sebastian Bach fremført Barokkanerne og vokalensemblet, med kunstnerisk leder Mariangiola Martello

Paulus kirke, 5. november kl 19:00

Til alle tider har mennesker brukt musikk i ritualer som sier noe om våre bånd til både Gud og til hverandre. På Allehelgensdagen i november minnes vi de som har gått bort det siste året. Når Barokkanernes Vokalensemble inviterer til konsert til denne spesielle dagen, tar vi med oss noe av den flotteste musikken fra barokken som er skrevet for å minnes de døde. Johan Sebastian Bachs kantate «Gottes Zeit is die aller beste Zeit», også kalt «Actus Tragicus», ble ikke utgitt før i 1868, omkring 160 år etter at den ble skrevet. I dag regnes denne musikken som noe av det mest uttrykksfulle som noensinne er skrevet som sørgemusikk.  I Bachs kantate er det sømløse overganger mellom solopartier og korpartier i samspill med de intime instrumenter som gambe og blokkfløyter, noe som gjør Barokkanernes Vokalensemble spesielt godt egnet til å fremføre denne krevende musikken.  Den amerikanske gambisten Joshua Cheatham fremfører også «Tombeau pour monsieur de Sainte Colombe» av den franske hoffgambisten Marin Marais. Verket ble i sin tid komponert som en hyllest til Marais’ lærer, Ste. Colombe og er en av de store musikalske epitafiene fra barokken. Med Bachs kantate 106, motetten «Jesu, meine Freude», BWV 227 og Marais Tombeau ligger alt til rette for en helt spesiell og stemningsfull konsert.

Mariangiola Martello, cembalo/orgel

Hun har studert klaver, cembalo og historiske tangentinstrumenter ved Konservatoriet i Torino, og tok diplomeksamen i 2007 med høyeste utmerkelse. Mesterklasser hos blant andre Bob van Asperen, Kenneth Gilbert og Andreas Staier rundet av hennes studier. Siden 2007 jobber hun regelmessig som assistent til tidligmusikkdirigenten Alessandro di Marchi ved Staatsoper Hamburg, Theater an der Wien, ved operaen i Innsbruck, og flere ganger også ved Den Norske Operaen & Ballett i Oslo, hvor hun både spilte continuo og ledet innstuderingen av de medvirkende operasangerne i Monteverdis Ulisse, i Mozarts Don Giovanni, Rossinis La Cenerentola og Händels Alcina. Hun har ellers samarbeidet med internasjonale kunstnere som Amandine Beyer, Nuria Rial, Olivia Centurioni, Christophe Pregardien, Sara Mingardo, Furio Zanasi, Roberta Invernizzi og mange flere. Hun er fast cembalist ved ensemblet Academia Montis Regalis, og har medvirket i mange konserter og CDer med dem.  Ved festivalen Festwochen der Alten Musik i Innsbruck har hun vært fast cembalist i mange år, i år også som dirigent, og hun leder innstuderingene av sangerne ved barokkopera-oppsetningene. Hun er nå bosatt i Stockholm og spiller i de berømte operaoppsetningene på Drottningholm, og er ellers også en svært ettertraktet sangercoach for barokk-repertoaret, og har jobbet med unge sangere fra operahøyskolene i Stockholm og Oslo. Hun er cembalist i det Oslo-baserte barokkensemblet Oslo Circles. 

Barokkanernes Vokalensemble er det eneste i Norden som består av kun tidligmusikkeksperter og som har som misjon å jobbe systematisk med unge utøvere for å bygge neste generasjon tidligmusikksangere. Kunstnerisk ansvarlig er den internasjonalt anerkjente mezzosopranen Marianne Beate Kielland. Vokalensemblet nyter også godt av de internasjonale topputøverne som Barokkanerne jevnlig samarbeidet med, eksempelvis Alfredo Bernardini, Kristian Bezuidenhout, Rachel Podger og Lars Ulrik Mortensen.