MASQUERAMA

Masquerama- minioperaer av Purcell og Blow. Liv og død, krig og kjærlighet ispedd noen greske guder og en dæsj britisk satire.

Universitetets Aula, 19. april kl 19:00

Jadran Duncumb, kunstnerisk ledelse og lutt

Barokkanernes vokalensemble

Barokkanerne

 

Masquerama – Minioperaer av Purcell og Blow

Mye kan sies om de britiske «Masques» eller maskespill som var forestillinger ved hoffet i 1600-tallets England. Dette er først og fremst forgjengeren til operaen, men også en del av teaterstykker som Shakespeares «En Midtsommernattsdrøm», «Stormen» og «Romeo og Julie». Maskene inneholdt små mellomspill med musikk, maskerader og dans og er ved Purcell og hans læremester John Blow på 1680-90-tallet blitt til små minioperaer hvor handlingen er destillert ned til små tablåer. Her går handlingen rett inn på temaer med liv og død, kjærlighet og forelskelse ispedd noen greske guder og aktuell politisk satire. Selv om tekstene ikke alltid er så høytidelige er musikken til Blow og Purcell blant det vakreste og mest uttrykksfulle som er skrevet i den tidlige engelske operahistorien.

Når Barokkanerne setter opp John Blows «Venus og Adonis» og Henry Purcells «Dioclesian»,tar vi ganske enkelt de beste sangerne vi kjenner, et vokalensemble med utvalgte sangere og et lite orkester og byr på en intens konsertforestilling med korsatser, svingende danser og arier som inspirer til både latter og tårer.

Program:

Henry Purcell: Masken fra Dioclesian (akt 5, utdrag)

Henry Purcell: Didos klage og “With drooping wings” fra Dido og Aenas

Pause

John Blow: Venus og Adonis (maske med prolog og tre akter)

 Berit Norbakken, sopran

Berit Norbakken  tilhører eliten blant våre sopraner. Etter avsluttet diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole vant hun i 2006 Rikskonsertenes prestisjefylte konkurranse INTRO-klassisk. Dette ledet blant annet til et tett samarbeid med Bjarte Eike og Barokksolistene. I tillegg til å være en hyppig brukt solist i oratorier, pasjoner og messer, har hun gitt flere solokonserter ved de tyngste festivalene i Norge. De siste årene har hun også sunget opera med stor suksess, senest i en scenisk nyproduksjon av Johannespasjonen av Bach, regissert av Calixto Bieito, ved Theatro Arriaga i Bilbao. Hun har utviklet et nært samarbeid med Juanjo Mena, som hun har jevnlige engasjementer med. Hun er stadig solist med ledende orkestre og dirigenter i de største konserthus, som Sydney Opera House og Tokyo Opera City Hall, og hun jobber jevnlig med dirigenter som Robert King, Daniel Reuss, Erik Nielsen, Mikhael Pletnev, Andreas Spering, Olof Boman og Ottavio Dantone

Marianne Beate Kielland, mezzosopran

Marianne Beate Kielland er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere.Magasinet Gramophone skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, og også med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki. Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synskav Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 30 andre innspillinger samt utstrakt konsertvirksomhet, befestet seg som en bemerkelsesverdig interpretør av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk

Yannick Debus, baryton

“Yannick Debus impresses with excellent diction and a powerful, sonorous baritone”, Neuer Zürche Zeitung.  Den unge barytonen Yannick Debus har studert ved Musikkakademiene i Lübeck og Basel samt Schola Cantorum. I tillegg til eksamener i utøvende musikk og musikkteori ha han har master i solosang under Rosa Dominguez og Marcel Boone. Han har deltatt i en rekke mesterklasser med blant annet Ludovic Tézier, Thomas Allen og Thomas Hampson, og underveis i studieløpet sunget hovedroller i blant annet Figaro og Don Giovanni. Etter studietiden har han sunget ved en rekke tyske operahus, og fra sesongen 20/21 er han fast ansatt ved The International Opera Studio ved Zürich-operaen. I tillegg til opera arbeider Debus gjerne med lieder, oratorier og barokkmusikk. Sammen med René Jacobs og Freiburg Barokkorkester har han spilt inn Webers Freischütz og sunget i produksjoner av Händel og Telemann. For sesongen 22/23 har han flere debutroller på planen ved operahuset i Zürich

Fra januar 2018 har Barokkanerne og Norsk Barokkorkester fusjonert og dannet Barokkanerne (Norwegian Baroque Ensemble). Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, CD-utgivelser og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister som Alfredo Bernardini, Kati Debretzeni, Enrico Gatti, Veronika Skuplik og Leila Schayegh.